Läs våra nyheter och följ vår blogg för att få information och tips om bokningstjänsten
Avbokningsregler - Låt kunderna själva avboka sina tider
Idag har vi släppt en ny produktuppdatering som gör det möjligt för administratörer att bestämma om kunderna ska få avboka sina tider via Mina sidor och bokningsbekräftelsen.
Avbokning är inte tillåtet direkt utan du som är administratör måste själv gå in i Inställningar > Bokningar > Bokningsregler och slå på funktionen. Ni har två alternativ:
Avbokning tillåtet på bokningsbekräftelse
Avbokning tillåtet på Mina sidor (endast de som har abonnemanget Professionell och Premium)
Ni kan ställa in hur långt före en bokad tid ni vill tillåta avbokning. Informera gärna era kunder genom att lägga in en text med era avbokningsvillkor. I vårt exempel tillåter vi avbokning fram till 3 timmar före bokad tid. Om kunden bokat 4 mars kl 20:00 får bokningen avbokas fram till kl 17:00 samma dag.
Inställningar för avbokningsregler
Ni kan själva bestämma hur många minuter, timmar, dagar eller veckor före en bokad tid ni vill tillåta avbokning.
Avboka från en bokningsbekräftelse
Så här ser det ut för kunderna på deras bokningsbekräftelse om bokningen får avbokas. Observera att avbokning inte är möjligt direkt från bekräftelsemail eller bekräftelse-SMS, utan kunderna måste antingen logga in på Mina sidor eller gå till sin bokningsbekräftelse på bokningssidan.
Avboka från Mina sidor
När en kund är inloggad på Mina sidor kommer det se ut så här på bokningar som får avbokas. Mina sidor är tillgängligt endast för er med abonnemang Professionell och Premium.
Förbättrad prestanda - Snabbare bokningssida och kontrollpanel
Idag har vi släppt en ny uppdatering med fokus på optimering och prestanda som gör både bokningssidan och kontrollpanelen upp till 8-10x snabbare än tidigare. Det innebär till exempel att era bokningar kommer listas upp till 10 gånger snabbare än tidigare. Om det tidigare tagit 15s för er med många bokningar att lista alla bokningar, tar det nu 1,5-2s.
Detsamma gäller en förbättrad kundupplevelse på bokningssidan när era kunder bokar tider. Sidorna laddar snabbare och ger främst en förbättring för kunder som bokar via mobil eftersom mobilnätet ibland går långsamt med svajig uppkoppling. Då är det viktigt att hemsidor laddar fortare och är "lättare" på nätet att hämta hem.
I samma uppdatering har vi även förbättrat sökning på bokningar i bokningsöversikten på mer information samt gjort det betydligt lättare att söka på bokade datum.
Ny inställning för att tillåta dubbelbokning
Bokningssystemet gör det lättare för många att administrera sina bokningar och ta emot bokningar på nätet. En av funktionerna som många vill ha är att bokningssystemet ska skydda dem mot dubbelbokning.
Men ibland händer det att man vill tillåta dubbelbokning och har vi nu gjort möjligt med en ny inställning under Inställningar > Bokningar > Tillåt dubbelbokning. Se bild.
Tänk efter en extra gång innan ni väljer att tillåta dubbelbokningar för det kan medföra bekymmer. Om ni märker att det orsakar problem för er rekommenderar vi att ni stänger av funktionen.
Kommande produktuppdateringar
Vi är i full gång med arbetet av nya kommande spännande nyheter, däribland Payson Checkout 2.0, förbättrad mobilanpassad kalender på bokningssidan och en del mindre förbättringar som rör priser på tjänster, med mera.
Det som är närmast på gång och snart redo för lansering är möjligheten att tillåta dubbelbokning för kunder med samma e-postadress samt att låta kunderna avboka sin bokning direkt från bokningsbekräftelsen och Mina sidor. Självklart kommer det gå att styra avbokningar med avbokningsregler så ni själva kan bestämma om och när era kunder får avboka sina bokningar.
Håll utkik på bloggen för att ta del av nya produktuppdateringar.
SMS-påminnelser släppt
Idag har vi släppt en uppdatering på tilläggstjänsten SMS-utskick som vi skrev om för två veckor sedan. Bokningssystemet kommer nu skicka SMS-påminnelser till era kunder om ni väljer att slå på SMS under inställningar, förutsatt att det finns ett giltigt telefonnummer på kunden i bokningen.
Kontrollera att kundformuläret visar textfältet för mobilnummer under Kunder > Inställningar > Konfigurera ditt formulär > Kryssa i alternativet Mobiltelefon i kolumnen Visa för kunderna.
En SMS-påminnelse skickas 1 dag före bokad tid och inom kort kan ni själva välja hur långt innan ni vill skicka en påminnelse, dock ej längre än 14 dagar före den bokade tiden. Kontakta supporten om ni vill ha hjälp att ändra detta.
För att få skicka SMS-utskick och SMS-påminnelser behöver ni fylla på saldot på beställningssidan. Saldot minskar för varje SMS som skickas genom vår SMS-leverantör.
Kom ihåg att slå på SMS under Inställningar > Aviseringar / Meddelanden om ni har köpt SMS
Idag lanserar vi tilläggstjänsten SMS-utskick
Idag har vi lanserat en efterlängtad tilläggstjänst som gör det möjligt att skicka bokningsbekräftelser via SMS. Eftersom det är en tilläggstjänst måste du beställa tjänsten och välja hur många SMS du vill köpa innan du kan börja skicka SMS-bekräftelser.
Ett mejl är lätt att missa så komplettera gärna med SMS som är vårt senaste tillskott. Nå ut till era kunder med bokningsbekräftelser via SMS direkt till kunden. Vi kommer inom kort även släppa stöd för att skicka automatiska bokningspåminnelser via SMS. Med en automatisk påminnelse kan du hjälpa kunden att komma ihåg sin bokade tid innan det är för sent.
Kom igång med SMS-utskick direkt
Du kan börja använda SMS-utskicken genom att följa dessa steg inloggad på ditt konto:
Gå till Beställningsguiden
Gå till rubriken Tilläggstjänster
Välj hur många SMS du vill köpa.
Ange kunduppgifter och granska din beställning
Läs igenom och godkänn köpvillkoren
Genomför köpet
Efter genomfört köp fylls SMS-saldot på med det antal SMS du beställt
Gå sedan till Inställningar > Aviseringar & Meddelanden > SMS för att slå på SMS-funktionen som är av från start. Här kan du även pausa SMS-utskicken om du vill stoppa dem eller ångra ditt köp.
Bokningssystemet debiterar SMS-saldot på ditt konto för varje skickat SMS även om SMS:et inte kan levereras till mottagaren. Detta sker på grund av att vår SMS-operatör tar betalt för samtliga SMS som skickas genom deras system, även om de inte når mottagaren.
Så här aktiverar du SMS-utskick
Öppna Inställningar
Gå till Aviseringar & Meddelanden
Välj att slå på SMS
Spara
Det finns ett fält där du kan skriva en mall för alla bokningsbekräftelse-SMS. Mallen kan innehålla särskilda nyckelord markerade enligt "%nyckelord%". Med hjälp av dessa nyckelord kan bokningssystemet infoga uppgifter i SMS:et direkt från bokningen.
Här presenteras ett exempel på hur ett bokningsbekräftelse-SMS kan se ut med följande mall:
Mall: Hej %FÖRNAMN%,
Du har bokat %TJÄNST% på %BOKADTID% med bokningsnr %BOKNINGSNR%.
Vänligen /Kristian
Exempelbokning: Hej Kajsa,
Du har bokat Segelskola för nybörjare på fre 27 nov kl 15:00 med bokningsnr 12345
Vänligen /Kristian
Det kommer snart mer
Vi har valt att lansera SMS-funktionen trots att det kvarstår några funktioner. Det är för att ni som väntat ett tag inte ska behöva vänta längre. De kvarstående funktionerna är:
Automatiska bokningspåminnelser via SMS och e-post
Påminnelse till administratör när SMS-saldo börjar ta slut och när det har tagit slut.
SMS-utskick med valfri text till en kund eller grupp med flera kunder.
Information om ångerrätt
Vi tillämpar ångerrätt även för våra tilläggstjänster. Ångerrätten gäller ej på redan utnyttjade SMS. Läs mer om ångerrätten i våra allmänna villkor och hur vi tillämpar den på SMS.
Schemalägga bokningstillfällen har blivit tydligare
Vi har gjort det tydligare att schemalägga bokningstillfällen i kalendern genom att göra knappen Schemalägg till det primära valet istället för Boka tid. Klicka på valfritt datum i kalendern för att öppna fönstret för Ny tid.
Välj vilken bokningsbar tjänst som ska schemaläggas, ange start- och sluttid och klicka på Schemalägg. Nu visas tillfället i kalendern på vald tid.
Rabattkoder kan anges för utvalda veckodagar
Idag har vi släppt en uppdatering för rabattkoder som gör det möjligt för administratörer att ange utvalda veckodagar för en rabattkod. Nu kan ni exempelvis lägga in en rabattkod som ger 20% rabatt på helger från och med idag till 31 december.
Här ser ni ett exempel där helger är förvalt i listan:
Ni kan även anpassa veckodagarna och välja vilka ni vill om några av valen i listan inte passar. Välj då alternativet Anpassad och veckodagarna presenteras med kryssrutor där ni kan kryssa i en eller flera veckodagar som ni vill att er rabattkod ska gälla.
Observera att rabattkoden blir ogiltig alla dagar oavsett vald tidsperiod om ni ställer in att den ska vara Spärrad alla veckodagar.
Lycka till mer era kampanjer!
Utökade alternativ för rabattkoder
För två dagar sedan lanserade vi rabattkoder och nu har vi utökat dem med fler alternativ så ni kan skräddarsy era kampanjer bättre.
Här är förbättringarna vi har lanserat:
Ställ in att ett visst antal platser krävs som lägst i bokningen för att rabattkoden ska bli giltig.
Begränsa hur många gånger en rabattkod får användas i kassan tills den ska anses vara ogiltig.
Välj om en rabattkod ska gälla för samtliga bokningsbara tjänster eller endast några utvalda tjänster.
Med dessa nya inställningar kan ni exempelvis lägga in kampanjer som riktar sig till kunder som bokar utvalda behandlingar för minst 2 personer under en begränsad tidsperiod. Se bilden för ett exempel:
Rabattkoden PROCENT50 som presenteras i bilden har följande inställningar:
50% rabatt så halva beloppet dras av på bokningen i kassan
Giltig mellan 25 augusti till och med 17 september
Minst 2 platser måste bokas
Rabattkoden får inte användas fler än 50 gånger totalt av samtliga kunder
Gäller enbart de kunder som bokar tjänsten Behandling
Ni är välkomna att kontakta supporten om ni har några frågor eller funderingar kring rabattkoderna
Rabattkoder lanserat
I fredags lanserade vi rabattkoder så nu kan ni som är administratörer erbjuda rabatter åt era kunder när ni kör kampanjer. Kolla på prissidan eller logga in på kontot för att se om rabattkoder ingår i ert abonnemang.
Vi släpper rabattkoderna främst till er med abonnemangen Professionell och Premium men även ni med Standard får testa och utvärdera en rabattkod utan begränsning för att undersöka om det passar er verksamhet. Kontakta gärna supporten om ni behöver hjälp med att uppgradera abonnemanget.
Hur många rabattkoder ingår i mitt abonnemang?
Start: Inga
Standard: 1st
Professionell: 100st
Premium: 1000st
Så här kan några exempel på rabattkoder ser ut:
Rabattkoder kan ställas in med följande uppgifter:
Egen eller slumpmässig kod
Procentuellt eller fast belopp
Giltig period som styr när rabattkoden får användas i kassan
Planerat att släppas inom kort:
Ange rabattkod vid intern bokning som administratör
Begränsa hur många gånger en rabattkod får användas i kassan innan den ska ses som förbrukad och ogiltig
Begränsa rabatt till en eller flera utvalda tjänster
Rabattkoder finns aktiverat i vårt konto men hur aktiverar jag dem i kassan?
Rabattkoder måste aktiveras i kassan genom att följa dessa steg:
Öppna Inställningar
Gå till Kassa & betalningsmetoder
Klicka i att rabattkoder ska vara På
Spara och nu kommer kassan utökas med en extra textruta för rabattkoder
Jag har tänkt köra en sommarkampanj och hur går jag tillväga för att lägga till en rabattkod med begränsad tidsperiod?
Om rabattkoder finns aktiverat i ert abonnemang och om ni inte har nått maxgränsen för antalet rabattkoder gör ni så här:
Öppna sidan Rabatter
Klicka på Lägg till ny
Fyll i uppgifter om rabattkoden som kod, fast eller procentuell rabatt, belopp och tidsperiod
Spara och rabattkoden börjar fungera direkt.
Hur ser kassan ut för mina kunder när rabattkoder är aktiverat?
Kassan utökas med en ny textruta för att ange valfri rabattkod. Rabatterat belopp presenteras direkt om en kund anger en giltig rabattkod.
Lycka till med era kampanjer och tveka inte att kontakta supporten om ni behöver hjälp med att sätta upp rabattkoder eller uppgradera ert abonnemang.
Vi önskar er en fortsatt härlig augusti. Glad sommar!
Resurser har bytt namn till Tjänster
Nu har vi bytt namn från resurs/resurser till tjänst/tjänster. Tjänster är allt som ska gå att boka och fungerar på precis samma sätt som resurser.
Detta gör vi för att det ska bli lättare och tydligare att förstå upplägget i bokningssystemet för nya och befintliga kunder.
Schysstare villkor för ångerrätt
Nu har vi utökat villkoren för ångerrätt vid köp av årsabonnemang om ni ångrar er och vill avsluta tjänsten.
Vi har utökat ångerrätten från 14 dagar till 90 dagar öppet köp. Ångrar du ditt köp inom 90 dagar får du pengarna tillbaks. Nu får ni mer tid att utvärdera bokningssystemet och testa i lugn och ro.
Vid köp av månadsabonnemang erbjuder vi 14 dagar öppet köp.
Vi önskar er en trevlig sommar!
Komma igång-lista
Nu har vi gjort det ännu enklare för er som skapar ett demokonto hos oss. Vi har skapat en komma igång-lista som gör det enklare för er att komma igång med bokningssystemet.
När ni klickar på "Lägg till en kalender" kommer ni direkt till kalendersidan och när kalendern är skapad kommer den få en bock i rutan. Sen kan ni gå vidare till "Lägg till en bokningsbar resurs" o.s.v.
Allt detta för att ni så snabbt som möjligt ska kunna komma igång och ta emot kunder med vårt bokningssystem. Varmt lycka till!
Snart kommer rabattkoder
Vi vill meddela våra kunder som önskat rabattkoder att det är på gång och kommer snart i våra abonnemang Standard, Professionell och Premium. Med rabattkoder kommer ni kunna erbjuda rabatt i procent eller med ett fast belopp. Rabattkoden anges i kassan innan bokningen genomförs.
Det kommer finnas begränsningar på hur många rabattkoder som får användas samtidigt i varje abonnemang. Mer om detta på prissidan när rabattkoder är färdigt.
Standard: max 1st
Professionell: max 25st
Premium: Obegränsat
Några planerade funktioner är:
Rabatt med fast pris
Rabatt i procent
Ange egen rabattkod eller att systemet skapar en åt er
Ställa in tidsperiod när rabattkoden ska gälla
Om en rabattkod ska gälla enbart för bokning av utvalda resurser eller allt utbud
Begränsa hur många gånger en rabattkod får användas
Vi kommer meddela på bloggen när rabattkoder är släppt och redo att användas.
Gott nytt år! Nu börjar 2020
Vilket år vi har haft och vilket år det kommer bli. Nu går vi in i ett nytt decennium så vi välkomnar 2020 med öppna armar.
Nu erbjuder vi 25% rabatt på årsabonnemang så passa på att prova Boka365 redan idag eller uppgradera ert abonnemang och spara tid och pengar.
Vi på Boka365 vill önska våra kunder och alla er andra ett riktigt gått nytt år. Tjoohoo!
Ny uppdatering - Kundinloggning och Mina sidor
Vi är glada över att få presentera kundinloggning på bokningssidan som vår senaste uppdatering i Boka365. Vi erbjuder kundinloggning i abonnemangen Professionell och Premium.
Med kundinloggning får era befintliga kunder möjlighet att boka tid snabbare hos er genom att logga in och boka utan att fylla i sina kunduppgifter. När tiden är bokad syns bokningen på kundens Mina sidor.
Logga in som kund
Bild 1
Boka tid som ny eller befintlig kund
Bild 2
Öppna eller stäng kundinloggning
Ni hittar inställningen under Inställningar > Bokningssidan > Kundinloggning > Öppen/Stängd
Bild 3
Kundens Mina sidor
Låt kunder se sina kunduppgifter, aktuella och tidigare bokningar.
Bild 4
Prenumerera på kalendrar och synkronisera till telefon, surfplatta och dator
Igår släppte vi en ny uppdatering som ger er möjlighet att prenumerera på era kalendrar i bokningssystemet. Det betyder att ni nu kan öppna en kalender och klicka på Prenumerera för att synkronisera alla händelser med exempelvis din kalender i telefonen, Google Kalender, Microsoft Outlook, Office365, Apple Calendar, iCalendar m.fl
Nu kan alltså era bokningar och schemalagda händelser visas i er kalender på exempelvis telefonen eller surfplattan. Fortsätt läsa och se om ni kan ta del av funktionen redan idag.
Bild 1: Prenumerera på kalender
Prenumerationen gör det enklare för administratörer att hålla koll på kommande och föregående händelser i kalendrarna på t.ex sin surfplatta eller telefon eftersom kalendern uppdateras automatiskt när ändringar sker.
Hur ofta synkroniseras en kalender?
Boka365 säger åt en extern kalender att en kalender ska synkroniseras/uppdateras minst en gång per timma, men det skiljer sig åt mellan varje tredjepart hur ofta deras kalender faktiskt uppdateras.
Många kalenderprogram väljer själva hur ofta de ska uppdateras, så även om det finns nya ändringar i Boka365 kan det hända att de inte syns i din synkroniserade kalender.
Ett exempel är Google Kalender som uppdateras 1-2 gånger per dygn.
Vilka abonnemang har stöd för kalenderprenumeration?
Det krävs minst abonnemanget Standard för att få använda funktionen.
Abonnemanget Standard är begränsad till 1 månad framåt i tiden och 2 veckor bakåt
Abonnemangen Professionell och Premium synkroniserar alla kalenderhändelser 2 år framåt och 2 år bakåt i tiden
Spara bokning i kalender
Samtidigt har vi gjort det möjligt för era kunder att spara ner en bokning i deras kalender på datorn, surfplattan eller telefonen. Det fungerar oavsett vilket abonnemang ni har.
Klicka på länken vid bokad tid i bokningsbekräftelsen för att spara ner den bokade tiden i kalendern.
Bild 2: Spara bokning i kalender
Stöd för återkommande tider i kalender som BETA-version
Idag har vi lanserat en ny efterlängtad uppdatering i kalendern: Återkommande tider! Det kommer underlätta för er hur ni jobbar med schemaläggning och snabbare bokningar av upprepade tider.
Upprepa tider med några få klick
Nu kan ni både schemalägga och boka upprepade tider med bara några få klick:
Upprepa tider veckovis
Upprepa tider dagligen
Upprepa tider med eget intervall, t.ex varannan dag
Välja ett slutdatum för upprepningen
Boka flera upprepade tider samtidigt
Ändra tid för en eller flera tider samtidigt
Vi har valt att släppa uppdateringen som en BETA-version. Det betyder att det saknas viss funktionalitet i dagsläget och att vi rekommenderar att ni först och främst provar återkommande tider i liten skala.
Den nya uppdateringen har testats noga och testerna har än så länge fungerat bra.
Begränsningar i BETA-versionen
Det går inte att ändra slutdatum för när återkommande tider ska sluta upprepas i en kalender.
Det går inte att växla mellan veckovis och daglig upprepning.
Det går inte att ändra eget intervall för upprepning.
Håll utkik på bloggen när vi lanserar återkommande tider i skarp version utan begränsningar.
Några exempel på återkommande händelser
Exempel 1: Schemalägg en kurs varje lördag-söndag kl 12-18 till 29 dec 2019.
Exempel 2: Boka en hall varje fredag kl 19-21 till 27 mars 2020.
Exempel 3: Schemalägg yogapass kl 11-12 på måndagar mellan jan-maj 2020
Så här lätt ställer ni in återkommande tider i en kalender
Steg 1: Lägg in ny tid i kalender
Alternativet "Återkommande tid" är synligt där ni ställer in datum och tid för en kalenderhändelse. Kryssa i rutan så visas fler alternativ.
Steg 2: Välj när tiden ska upprepas
Exempel: Lägg in tiden 7 dec kl 12:00 till 8 dec kl 13:00 och välj att den ska upprepas veckovis fram till nyårsafton.
Steg 3: Återkommande tider syns i kalendern
Steg 4: Återkommande tider visas som vanliga tider på bokningssidan
Återkommande tider bokas som vanligt på bokningssidan av era kunder. De ser ingen skillnad på vanliga schemalagda händelser eller återkommande händelser.
Vi hoppas detta ska glädja er!
Åtgärdat felaktig statistik för totalt antal bokningar
Vi har upptäckt och åtgärdat ett tekniskt fel i statistiken som visas i kontrollpanelen på startsidan.
Felet var att totalt antal bokningar och avbokningar räknades felaktigt utifrån antal bokade platser istället för enskilda bokningar.
Exempel
Tidigare räknades alltså bokade platser i alla bokningar per månad, så en bokning med 3 platser + en bokning med 2 platser visade 5 bokningar totalt.
Nu visas rätt statistik med totalt 2 bokningar enligt exemplet.
Vi beklagar att statistiken har varit missvisande men nu är det löst.
Spåra bokningar och köp med statistik till tredjepart
Visste ni att ni kan spåra era bokningar och köp och vidarebefordra statistiken till tredjepart som exempelvis Google Ads (tidigare Google Adwords)?
Det är möjligt tack vare att bokningssystemet har stöd för egen HTML och Javsacript på bokningsbekräftelsen i webbläsaren (ej via bokningsbekräftelsemejlet).
Ni kan bl.a lägga in spårningskoder som körs varje gång bokningsbekräftelsen visas och direkt efter att tiden har bokats av kund.
På sidan "Tack för din bokning" körs egen kod endast en gång. Det sker alltså när bokningsbekräftelsen visas för första gången av kund.
Så här ställer du in egna koder på bokningsbekräftelsen:
Steg 1: Gå till Inställningar > Egna skript
Steg 2: Spårningskod för "Tack för din bokning"
I exemplet ovan loggas endast uppgifter om bokningen till webbläsarens konsol men det går lika bra att ersätta koden med kod från tredjepart, t.ex Google Ads.
Var vänlig observera att egna koder inte körs för inloggade administratörer för att inte registrera falsk statistik för era bokningar.
Kontakta oss gärna om ni vill ha hjälp att ställa in er spårningskod rätt.
Schemalägga och boka upprepade tider på gång
Just nu pågår ett projekt för att schemalägga och boka upprepade tider som administratör. Arbetet går som planerat och inom kort kommer vi släppa en uppdatering för att schemalägga upprepade/återkommande tider i en kalender.
Denna produktuppdatering kommer göra det möjligt att t.ex schemalägga kurser varje måndag-tisdag 18:00 till 20:00 flera veckor eller månader framåt i tiden.
Nästa steg blir att boka upprepade tider med några få klick. Då kommer du som administratör snabbt och enkelt kunna boka upp en hel termin eller några veckor framåt.
För er som är nyfikna kan vi berätta att vi även snart kommer ha stöd för att bl.a:
Boka flera dagar fritt som kund enligt de regler en administratör ställt in på en bokningsbar resurs
Automatiskt skicka SMS-påminnelser till kund inför kommande bokningstillfällen
Medlemsinloggning mm
Håll utkik på bloggen så får ni veta direkt när nästa produktuppdateringen släpps.
Stöd för flexibla öppettider
Några av våra kunder har efterfrågat mer flexibla öppettider för att kunna sätta olika öppettider på olika datum och inte bara fasta veckodagar.
Nu kan vi med glädje meddela att uppdateringen med stöd för flexibla öppettider äntligen är färdig. Tidigare var det endast möjligt att sätta öppettider per veckodag vilket gjorde det svårt att planera och lägga in öppettider längre fram än en vecka i taget.
Här följer några exempel på öppettider som kan ställas in fr.o.m idag
Öppet vardagar (mån-fre) 8-17
Lunchstängt vardagar (mån-fre) 12-13
24 september kan ha avvikande öppettider, t.ex öppet 10-14 och lunchstängt 12:30-13:00
27 september kan vara helt stängd
Steg 1: Gå till Öppettider / Tillgänglighet i kalender
Steg 2: Administrera era standardtider och avvikande tider
Exempel: Ändra befintlig standardtid
Planerat underhåll och snabbare bokningssystem
I dagarna har vi gjort ett stort underhåll på vår infrastruktur och flyttat våra servrar från Irland till Sverige. Det har gjort bokningssystemet snabbare och det laddar nu nästan dubbelt så snabbt.
I och med flytten har den genomsnittliga responstiden minskat från ca 43-50ms till 24-28ms, alltså nästan en fördubbling i hastighet.
Vi har också fått en ökad säkerhet för våra kunddata eftersom datatrafiken inte längre behöver lämna Sverige när våra svenska kunder bokar tider genom Boka365. Dock kan vi aldrig garantera att datatrafiken stannar inom Sveriges gränser p.g.a hur Internet fungerar.
Senaste nytt och boka tider snabbare som administratör
I våras blev Kristian som är VD och systemutvecklare på Boka365 tvåbarnspappa. Stort grattis Kristian! Därför har några av de planerade projekten i vår fått pausas och istället har vi utfört en del underhåll på infrastrukturen och släppt en del mindre uppdateringar för buggfixar mm.
Idag har vi släppt en större uppdatering som gör det möjligt för administratörer att boka tider snabbare direkt i kontrollpanelen. En stor fördel är att tider som bokas inte behöver vara schemalagda från början, utan de kan bokas direkt.
Steg 1: Välj tid
Steg 2: Fyll i alla uppgifter
En annan nyhet är att du som administratör nu kan boka flera tider samtidigt på en och samma kund. Nu kan du spara mer tid och bli mer effektiv när du bokar flera tider samtidigt.
Snart nytt år och fler funktioner nalkas
Snart är det äntligen dags att börja det nya året 2019 och vilket år det kommer bli.
Några nya efterlängtade funktioner som kommer är bland andra: medlemsinloggning på bokningssidan, exportera försäljningsdata till bokföringssystem, återkommande kalenderhändelser, kopiera bokningar till nya tider med flera.
Men redan nu vill vi passa på att informera alla våra kunder att systemet även skickar ut ett bekräftelsemejl till kund när en tid avbokas av en administratör.
Gott nytt år!
Prova tjänsten längre än tidigare
Är ni sugna på att prova vårt bokningssystem? Då kan vi glädja er att vi idag ökar demoperioden från 14 dagar till 1 månad.
Från och med idag ger vi alla nya demokunder 30 dagar att prova bokningssystemet gratis utan skyldighet att köpa ett abonnemang. Vi vill att ni ska känna er trygga och få möjlighet att prova bokningssystemet längre.
Värt att nämna är att ni får fortsätta använda bokningsplattformens kontrollpanel även efter att demoperioden förfallit. Ni förlorar inget mödosamt arbete!
När demoperioden förfaller stängs bokningssidan ner som förhindrar åtkomst till bokningskalendern. Ni kan alltså fortsätta lägga in bokningsbara resurser och planera era priser även efter förfallodagen. När ni sedan är redo att kicka igång er verksamhet loggar ni in och beställer ett abonnemang. Bokningssidan blir synligt direkt när vi tagit emot en godkänd och bekräftad betalning.
Så vad väntar ni på? Prova gratis i 30 dagar fr.o.m idag!
Varmt välkomna
Ställa in förvalda vyer för kalendrar
I natt släpptes ytterligare en ny funktion som gör det möjligt för er att ställa in vilken vy som ska vara förvald när era kunder besöker bokningssidan. Det finns tre alternativ: Kalender, Lista kommande tider eller Kategorier.
För att komma åt inställningen öppnar ni valfri kalender som administratör och går till redigeringsvyn. Där ser ni nu en helt ny sektion som heter Förvald vy för Bokningssida. Välj vy i listan och spara ändringarna.
Dölja antal lediga platser kvar på en bokningsbar tid i kalender eller lista
Nu har vi gjort det möjligt för er att styra om antal lediga platser kvar ska synas för era kunder på bokningssidan.
Tidigare har alltid lediga platser kvar varit synligt på bokningssidan, men efter att vi fått in feedback från några av våra kunder som efterfrågat att själva kunna styra detta som en inställning har vi beslutat att bygga in den funktionen.
Så här går ni tillväga för att dölja lediga platser
Inställningar
Generellt
Platser kvar på bokningssidan
Slå av Visa antal lediga platser kvar per bokningstillfälle
Glöm inte spara
Uppdaterad bokningssida
I somras lanserade vi en ny uppdaterad bokningssida med ett fräschare utseende, kategoriserade resurser, förenklad bokning, flexibel prissättning och mycket mer. Den senaste uppdateringen släpptes igår kväll och gör det möjligt att visa en kategoriserad lista med bokningsbara resurser, lista kommande tider och se kommande tider direkt i en kalender.
Vi har även fixat en del buggar och gjort det smidigare att boka egna tider som kund. Med priser som nu kan sättas per timma, per schemalagd tid, per person, eller per bokning finns det fler alternativ för er som behöver utökade flexibla priser.
För er som vill veta mer om de nämnda funktionerna kan ni hålla utkik i bloggen då vi kommer skriva mer om dessa. Vi håller också på att uppdatera vårt hjälpcenter med nya guider och bilder som kommer underlätta mer om ni sitter fast och funderar över någon av funktionerna. Mer om detta på bloggen framöver.
Nya dataförordningslagen GDPR träder i kraft idag den 25 maj
Ni har säkert inte missat att den nya dataförordningslagen General Data Protection Regulation (GDPR) träder i kraft idag. Det är en ny europeisk lag som kräver att företag och organisationer måste informera tydligare till sina kunder hur deras personuppgifter behandlas och används.
Som privatpersoner har ni vissa rättigheter, t.ex kan ni kräva att ni ska glömmas bort och raderas helt och hållet från ett dataregister/databas hos ett företag. Ni har även rätt att hämta ut vilka personuppgifter som lagras om er.
Det viktigate ni bör känna till att är att företag måste begränsa användandet av sina kunders personuppgifter och när de inte behövs längre ska de raderas eller anonymiseras så det blir omöjligt att identifiera enskilda personer. Personuppgifterna måste också skyddas och lagras på ett säkert sätt, helst i krypterad form. Ett alternativ är att servrarna och infrastrukturen som omsluter datalagringen säkras upp med välkända, testade och säkra branchstandarder för kryptering och integritetsskydd.
Det finns dock andra lagar som inte slutar gälla som t.ex Bokföringslagen och Diskrimineringslagen. De begränsar företag att personuppgifter måste sparas i en viss tid och inte får raderas eller anonymiseras, trots att en privatperson kräver detta.
Om ni har frågor eller funderingar kring vad GDPR innebär för dig som är företagare eller organisation/förening så bör ni ta kontakt med en jurist eller läsa mer på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Datainspektionen).
Tänk på att om du vill hämta ut känslig information om dig måste du vara inloggad på ditt konto hos oss av säkerhetsskäl. Vi lämnar inte ut personuppgifter till okända personer eller tredjepart utan ditt medgivande.
Vårkänslor och nya produktuppdateringar
Våren och grönskan är på väg i full fart och prognosen den kommande veckan ser ljus ut för västkusten med sol och varmare temperaturer. Vårkänslorna börjar komma mer och mer och därför vill vi även passa på att leverera en del nya produktuppdateringar för att göra er ännu mer nöjda.
Boka flera platser samtidigt
Nu gör vi det möjligt för er att erbjuda bokning av flera platser samtidigt, och det bästa av allt är att priset justeras automatiskt. Just nu anges priser per person och vi kommer inom kort göra det möjligt att använda er utav mer flexibel prissättning. Håll utkik på bloggen!
Ändra antal platser för ett bokningstillfälle
Ibland kan ni behöva ändra totalt antal platser för ett bokningstillfälle i kalendern och nu är det möjligt. Det kan ni ställa in på en kalenderhändelse genom att klicka på valt tillfälle i kalendern.
Nu kan ni alltså välja om platserna ska styras av resursen eller bokningstillfället. Så här kan det se ut:
Uppdaterad statistik
Statistiken på startsidan i kontrollpanelen har uppdaterats och vi har lagt till två nya grafer: Antal avbokningar per månad och totalsumma för inkomna bokningar månad. Nu skiljer vi på betalda bokningar och bokningar som väntar på att bli markerade som betalda av en administratör.
Hoppas ni får en härlig helg!
Nya fält i bokningsformuläret
Idag har vi släppt tre nyheter i bokningsformuläret som gör det möjligt för er att lägga in listrutor, kryssrutor och flervalsknappar. Nu kan ni enkelt ställa frågor till kunderna när de bokar en tid och välja vilka svarsalternativ som får väljas.
Så här ser de nya alternativen ut när ni bygger ert egna bokningsformulär:
Eget bokningsformulär finns tillgängligt på ert konto om ni har abonnemang Standard, Professionell eller Premium.
Stänga av e-postbekräftelser för bokningar till administratören
Idag har vi släppt en ny funktion som låter er som administratörer att själva bestämma om aviseringar för bokningsbekräftelser ska skickas ut via e-post eller inte till er som administratör. Det kan vara lämpligt för er som får många bokningar och vill minska antalet mejl i eran inkorg. Ni kan självklart hålla koll på alla bokningar som inloggad administratör.
Observera att bokningsbekräftelser alltid skickas till kundens angivna e-postadress och går inte att stänga av.
Schemalägga portkoder och lösenord på bokningar
Vi har lyssnat på önskemål som har kommit in till oss och kan stolt presentera en ny funktion för våra kunder med abonnemangen Professionell och Premium som gör det möjligt för er att schemalägga koder som PIN-koder, portkoder mm på bokningar.
Detta passar utmärkt för er som vill kunna lämna ut koder direkt på bokningarna under utvalda perioder.
Med ett veckoschema kan ni enkelt lägga in listor med koder som ska gälla för utvalda veckor. När ni får in en bokning för en matchande vecka läggs koden in automatiskt direkt på bokningen utan att ni behöver göra något mer. Boka365 sköter det automatiskt!
Allt ni behöver göra är att:
Kontrollera att ni har rätt abonnemang på ert konto
Gå till Mer > Schemalagda koder
Skapa en ny aktiv veckobaserad lista
Välj vecka
Lägg in kod
Koppla listan till valfri bokningsbar tjänst
Klart
Här är ett exempel
Ni har skapat en veckobaserad lista som heter Portkoder
Listan har schemalagda portkoder för v.32 (kod 123), v.33 (kod 456) och v34 (kod 789)
En kund bokar en tid hos er den 16 augusti 2018
Den bokade tiden matchar portkoden för v.33
Portkoden 456 läggs in på bokningen automatiskt
Ingen ytterligare handpåläggning krävs och ni sparar tid
Om ni har frågor om funktionen är ni välkomna att kontakta oss.
Ändrade priser för abonnemang
För att fortsättningsvis kunna erbjuda ett riktigt bra bokningssystem som utvecklas löpande, har högre säkerhet både onsite och offsite och kunna ta emot ett högre antal bokningar än tidigare har vi beslutat att höja våra priser för samtliga abonnemang Start, Standard, Professionell och Premium. Det nya priset gäller för både årsvis och månadsvis betalning och vi fortsätter med vårt årliga erbjudande på 40% rabatt när ni beställer ett årsabonnemang.
Månadsabonnemang är perfekt för er som är osäkra och vill testa på vår bokningstjänst under en kortare tid men längre än vår erjudna demoperiod som i dagsläget är på 14 dagar. När ni sedan är redo att börja använda vår plattform på riktigt rekommenderar vi att ni köper ett årsabonnemang där ni sparar 40% av kostnaden. Ni behöver bara tänka på att betala en gång per år och slipper vara oroliga över att abonnemanget måste förnyas varje månad.
Som vanligt har ni som kund 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Lagen gäller enbart för privatpersoner och vi har valt att utöka köpskyddet även för er företagare så att 14 dagars ångerrätt även gäller för företag.
God fortsättning på 2018 och nya uppdateringar
Vi har nyligen släppt fler uppdateringar som bland annat underlättar ändring av bokningar och kunduppgifter samt att vi har lagt in extra validering av formulärdata som kunderna fyller i vid en bokning.
Projektet att förbättra större delar och lägga in fler funktioner fortsätter under 2018 och det går som planerat.
Ha en riktigt god fortsättning på 2018!
Sommaren närmar sig
Arbetet med nya plattformen fortsätter och vi har behövt bygga om en del i backend som inte fungerade så bra som vi trodde det skulle göra från början. Det betyder att vi har lärt oss något och nu har vi valt ett annat spår.
Vårt fokus ligger på att plattformen ska vara säker, snabb och responsiv och för att nå detta mål kommer vi behöva fortsätta jobba hårt ett tag till. Trots att vi håller på med det stora ombyggnadsarbetet så har vi kunnat jobba på en funktion för att kunna låsa datum från att ta emot bokningar.
För att nå funktionen loggar du in i kontrollpanelen, öppnar kalendern och öppnar den kalenderhändelse du vill låsa.
Vi önskar alla en härlig sommar och passar på att önska alla en glad midsommar på fredag.
Kommande nyheter på gång i nya plattformen
Arbetet med nya plattformen går bra och vi har bl.a gjort det enklare för dig som ny kund att komma igång med ditt bokningssystem.
Några av våra kommande nyheter är följande
Kom-igång guide för att snabbare komma igång med ditt bokningssystem
Välja antal personer som ska bokas
Bokningsregler
Utökat formulär
Vår nya plattform är fortfarande under utveckling och är alltså inte lanserad ännu. Vi brinner verkligen för detta och ser fram emot de fördelar och förbättringar som kommer med lanseringen. Än så länge har vi inget releasedatum men vi kommer fortsätta skriva om plattformen här på bloggen så håll utkik.
Ny plattform med efterlängtade funktioner är under utveckling
Vi har fått in en del positiva förbättringsförslag om att ni dels vill kunna lägga in bokningsregler för att förhindra bokningar för tätt inpå en starttid och dels utöka formuläret med fler inställningar m.m. Detta har vi börjat utveckla och tanken är att det kommer finnas tillgängligt i vår kommande nya plattform som är under utveckling.
Den nya plattformen innebär helt enkelt att bokningssystemet förändras på en del ställen till det bättre för att vi ska kunna få in bl.a funktioner som kommit som feedback från er kunder och andra viktiga funktioner vi har i vår interna roadmap.
Ny plattform = Ny menystruktur + Förändrad design. Givetvis kommer bokningsfunktionen fungera precis som tidigare.
Vi kommer återkomma med information på bloggen om plattformen och hur arbetet går.
Stöd för egna skript och spårningskoder
Nu är det möjligt för er att lägga in egna skript och spårningskoder i sidhuvudet på hela bokningsportalen samt skript som ska köras när bokningar bekräftas.
Du hittar inställningen via Inställningar > Egna skript när du är inloggad.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Högre säkerhet i hela bokningstjänsten med SSL (HTTPS)
Vi strävar hela tiden efter att erbjuda ett säkert bokningssystem och därför har vi nu äntligen skaffat ett SSL certifikat för att skydda och kryptera trafiken till och från våra servrar när era kunder använder bokningsportalen eller när ni själva loggar in för att administrera era bokningar.
Krypteringen liknar den som många svenska banker använder för att säkerställa er och deras identitet för att förhindra att känslig information når obehöriga personer eller datasystem.
I korthet fungerar SSL så här när en av era kunder bokar en tid:
Er kund besöker er bokningsportal med https:// i början av webbadressen.
Deras dator krypterar sedan informationen som skickas till bokningssystemet så den skyddas mot obehöriga.
Kunden kan boka tider och fylla i sina personuppgifter utan att någon kan tjuvtitta på Internet.
När bokningen är klar sparas den på våra servrar och kopplas till ert administratörskonto.
Med SSL blir säkerheten i bokningstjänsten och er bokningsportal ännu högre än vad den var tidigare och både ni och era kunder kan känna er tryggare.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Ta olika betalt för privatpersoner och företag
Tidigare kunde ni ange ett pris exklusive moms som anpassade sig automatiskt för privatpersoner och företag men nu har ni möjlighet att lägga in ett pris för privatpersoner och ett annat pris för företag.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Tidbokning för företagskunder
Nu är tidbokningen anpassad för att även företagskunder ska få rätt pris och uppgifter när tider bokas.
Priser visas exklusive moms för företagskunderoch inklusive moms för privatpersoner.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Boka24 blir Boka365
Företaget har bytt namn från Boka24 till Boka365 och nu är hemsidan och tjänsten äntligen uppdaterade med den nya informationen.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Utökade bokningsbekräftelser
Nu är det möjligt att lägga in mer information och text som ska synas på era bokningsbekräftelser.
Ni kan nu välja att olika texter ska visas beroende på om bokningen är bekräftad eller ej, bekräftad och betald, eller på alla bokningar oavsett status.
Vi har även gjort att all information om den bokade kalendern och tjänsten/resursen syns direkt på bokningsbekräftelsen.
Allt för att göra det lättare för era kunder att komma åt viktig information.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Ta betalt med Payson (Kort / Internetbank / PaysonFaktura / Wywallet)
Arbetet med att integrera Payson är äntligen färdigt så nu kan ni erbjuda ännu fler betalsätt för era kunder som bokar tid hos er.
Payson AB är ett svenskregistrerat bolag och erbjuder betalning via kort (Visa / MasterCard), Internetbank, PaysonFaktura och Wywallet. Det gör det ännu enklare för er att ta betalt med en svensk betaltjänst.
Vi har påbörjat arbetet med att designa och bygga ett nytt API för tjänsten.
I början kommer det endast vara tillgängligt internt men målet är så småningom att det ska bli tillgängligt för allmänheten efter att det har testkörts väl genomgående.
Vi vet inte exakt hur lång tid det kommer ta att bygga detta nya API men vi utlovar bättre prestanda och högre säkerhet för alla kunder och slutkunder när det är klart.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Paypal är vårt senaste betalsätt för direktbetalningar
Nu kan vi erbjuda er möjligheten att ta betalt för era bokningar med internationella Paypal.
Ta betalt direkt med kort (Visa / MasterCard) eller Paypalkonto för att få en bekräftad och betald bokning så snabbt som möjligt.
Lycka till!
Hälsningar
Boka365 Teamet
Kalender lanseras på bokningssidan
På era bokningssidor är det nu möjligt att använda en kalender som komplement till era listor med bokningsbara datum.
Kontakta supporten om ni har några frågor eller funderingar kring hur den fungerar.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Vad ni kan göra med vår bokningstjänst
Hej på er!
Om ni läser detta kanske ni undrar vad Boka24 är för något och vad ni kan göra med vår bokningstjänst? Här ska vi kortfattat förklara för er hur det fungerar.
Skapa ett konto
Namnge en kalender
Lägg in bokningsbara tjänster/resurser
Välj vilka datum och tider som ska vara bokningsbara
Dela länken till er personliga bokningssida på er hemsida
Börja ta emot onlinebokningar
Spara tid och pengar
Uppgradera till betalabonnemang när du vill efter 14 dagar
Det är gratis att prova bokningstjänsten i 14 dagar. När provtiden går ut behöver ni göra ett aktivt val och beställa något av våra abonnemang om ni är intresserade av att fortsätta.
Observera att ni inte behöva registrera några betaluppgifter för att prova tjänsten.
Hälsningar
Boka365 Teamet
Välkomna till Boka24
— en tidbokningstjänst online anpassad för privatpersoner, föreningar och företag —
Vi är ett företag som erbjuder er möjligheten att skapa ett tidbokningssystem online snabbt och enkelt så ni kan ta emot bokningar på Internet via dator, mobil och surfplatta.
Mycket händer just nu och det är flera funktioner som är på väg att lanseras under sommaren och hösten. Men redan nu kan ni lägga in tjänster och resurser som ska tidbokas.