Blogg och nyheter

Läs våra nyheter och följ vår blogg för att få information och tips om bokningstjänsten

Ny prismodell - Betala endast för de bokningar ni får in

Idag lanserar vi en helt ny prismodell. Betala endast för de bokningar ni får in och de tillvalstjänster ni väljer att använda! Vår prismodell är designad för att vara både transparent och kostnadseffektiv.

Vi kallar det nya abonnemanget för Flex!

Ni som redan är kunder med något av våra abonnemang Standard, Professionell och Premium kommer få behålla abonnemanget och ni får välja fritt om ni vill fortsätta använda det abonnemanget eller börja använda det nya abonnemanget.

Så fungerar det

När ni får en bokning genom Boka365, betalar ni en avgift baserat på beloppet som kunden betalar exklusive moms. Det betyder att ni bara betalar för de bokningar ni faktiskt får och slipper betala för ett abonnemang i förväg. Ni behöver alltså inte gissa på förhand hur många bokningar ni kommer att få varje månad.

Vår flexibla prissättning gör det möjligt för er att skala kostnaderna i takt med er verksamhets tillväxt. Med en kombination av fasta avgifter och procentuella kostnader betalar ni endast för det ni verkligen använder, vilket gör det lättare att planera och optimera er budget.

Vad händer med avgiften om bokningen avbokas?
Om en bokning avbokas inom 48 timmar från det att bokningen kom in så makuleras hela bokningsavgiften.

Månadsvis debitering: I slutet av varje månad kommer ert konto att debiteras för det totala beloppet av alla bokningsavgifter som har uppstått sedan er senaste debitering, eller från det att er provperiod avslutades.

Använd vårt bokningssystem nästan utan kostnad!

Vi erbjuder ett smart och kostnadseffektivt sätt att använda vårt bokningssystem nästan helt gratis! Genom att debitera bokningsavgiften direkt till era slutkunder, kan ni i princip täcka kostnaden för systemet.

Så här fungerar det:

  • Välj att lägga bokningsavgiften på era kunder så täcks kostnaden för bokningsavgiften och bokningen blir kostnadsfri.
  • Det tillkommer endast kostnader för de tillvalstjänster ni väljer att använda
  • I slutet av varje månad debiteras ni för det obetalda totalbeloppet av alla bokningsavgifter och tillvalstjänster som ni har använt

Det har aldrig varit enklare att effektivisera din bokningsprocess och maximera din lönsamhet. Kontakta oss idag för att komma igång och börja njuta av alla fördelar med vårt användarvänliga bokningssystem!

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Helskärmsvy i kalender

För er som önskat få en större och tydligare kalendervy kan vi nu presentera att kalendern har fått stöd för helskärmsvy.

Kalender i helskärmsvy
Exempel: Kalender öppnad i helskärmsvy

En ny knapp i kalendern öppnar helskärmsvyn.

Knapp för att öppna kalender i helskärmsvy
Knapp för helskärmsvy

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Tidslinje för dag och vecka i kalendern

Kalendern har utökats med en ny vy som visar kalenderaktiviteter i en tidslinje.

En extra finess är att varje tjänst får en egen rad i tidslinjen så det blir enklare att överblicka flera tjänster samtidigt.

T.ex om ni har fler än en personal inlagda som bokningsbara personer så kommer de få varsin rad i tidslinjen.

Kalendervy tidslinje
Exempel: Tidslinjevy i kalender visar en dag

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Ny tilläggstjänst — användarlicenser

Vi kan äntligen stolt presentera vår nya tilläggstjänst: Användarlicenser.

Om du vill dela ditt konto med flera personer utan att behöva dela ut ditt lösenord kan du köpa till fler användarlicenser. Det går att köpa till användarlicenser per månad eller per år. Du sparar 41% om du köper en användarlicens per år jämfört med om du köper en användarlicens per månad.

En användarlicens behövs för administratörskontot/kontoägaren och ytterligare licenser kan användas för att skapa fler konton till er personal.

Ni finner funktionen under Meny > Hantera användarkonton.

Fler användarlicenser kan ni köpa till på beställningssidan.

Det kommer mera

Säkerhet

I och med lanseringen av användarlicenser planerar vi att bygga in tvåfaktorautentisering för att säkra upp användarkontona ytterligare och kräva en extra kod vid inloggning.

Behörigheter

Redan nu har vi lagt in en behörighetsspärr så att endast administratören får tillgång till alla funktioner och hantering av användarkonton. Vi planerar att bygga in behörighetsstyrning med roller och behörigheter på användarkonton för att bättre styra vem som ska få tillgång till vad.

Med stöd för roller och behörighetsstyrning kommer det bli möjligt att ställa in flera administratörer på ett konto.

Vi kommer också göra det möjligt att styra vilka användarkonton som ska bli tilldelade till kalendrar och bokningsbara tjänster. På så vis kommer en användare endast komma åt det som blivit tilldelat av en administratör.

Håll utkik på bloggen för fler nyheter och ha en strålande dag.

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

E-postadresser är inte längre ett krav på kunder

Viktig systemuppdatering!
Den 30 november släpptes en viktig systemuppdatering som tar bort kravet på e-postadress på kunder vid bokning. Alla som bokar tid använder inte alltid en e-postadress och nu tar vi bort det kravet helt och hållet och låter dig som är administratör styra detta på bokningssidan.

I och med detta går det nu fortare att boka tid för dig som administratör eftersom du inte behöver ta reda på kundens e-postadress.

E-postadress är inte längre ett krav på kunder när du som administratör bokar tider i kontrollpanelen. Till exempel räcker det med att bara ange ett förnamn för att en bokning ska godkännas och skapa upp en kundprofil.

Bakgrunden till detta är att en bokning alltid tillhör en kundprofil och hämtar alla sina kunduppgifter från den. Om du nu ändrar uppgifter på en kund så uppdateras kunduppgifterna på alla kundens bokningar.

Anledningen till att alla bokningar nu hämtar kunduppgifterna från de kopplade kundprofilerna är på grund av en del missförstånd som uppstått.

Tidigare sparades kunduppgifter på två ställen: i en bokning och på en kundprofil. Ändrade man till exempel efternamn på en kundprofil så ändrades inte efternamnet på bokningarna, och tvärtom.

Exempel - Boka tid med ny kundprofil

  1. Du är administratör och ska boka in en kund på en kurs.
  2. Kunden har ringt in istället för att boka på webben.
  3. Du öppnar kalendern som vanligt och väljer att boka en tid
  4. Nu kan du välja antingen en befintlig kundprofil eller att skapa en ny kundprofil
  5. Kunden säger att hen inte har bokat en kurs hos dig tidigare och har därför ingen kundprofil.
  6. Du väljer då att skapa en ny kundprofil
  7. I detta fallet behöver du bara kundens för- och efternamn så du fyller i uppgifterna och sparar.
  8. OBS! Tidigare behövde du alltid fylla i en e-postadress men det är nu valfritt.
  9. Bokningen ser bra ut så du bekräftar den
  10. Eftersom du inte har fyllt i någon e-postadress får kunden ingen bokningsbekräftelse.
  11. Du ger kunden bokningsnumret över telefon och tackar för bokningen.

Exempel - Boka tid med befintlig kundprofil

  1. Du är administratör och ska boka in en kund på en kurs.
  2. Kunden har ringt in istället för att boka på webben.
  3. Du öppnar kalendern som vanligt och väljer att boka en tid.
  4. Nu kan du välja antingen en befintlig kundprofil eller att skapa en ny kundprofil.
  5. Kunden säger att hen bokat kurser hos dig tidigare och uppger sitt namn.
  6. Du söker på namnet och hittar hens kundnummer och e-postadress.
  7. Du märker att telefonnummer saknas på kundprofilen och frågar om du får spara ner det, vilket är hen säger är OK.
  8. Kunden vill ha en bokningbekräftelse och därför väljer du att skicka en bekräftelse när bokningen bekräftas.
  9. Bokningen ser bra ut så du bekräftar den.
  10. OBS! Kundprofilen uppdateras nu med det nya telefonnumret.
  11. OBS! Alla bokningar som kunden gjort tidigare uppdateras nu med det nya telefonnumret.

Exempel - Kund bokar själv på bokningssidan

  1. En kund vill boka tid och går in på din bokningssida.
  2. Kunden fyller i sitt förnamn, efternamn.
  3. På bokningssidan har du valt att alltid kräva e-postadress av dina kunder.
  4. Kunden måste därför ange sin e-postadress för att komma vidare.
  5. Kunden bekräftar bokningen.
  6. Bokningssystemet upptäcker att det redan finns en kundprofil med samma e-postadress och kopplar den befintliga kundprofilen till bokningen.
  7. Kunden uppgav ett annat efternamn och därför uppdateras kundprofilen och bokningen med det nya efternamnet
  8. En bokningsbekräftelse skickas till kundens e-postadress
  9. I bokningsbekräftelsen står alla kunduppgifter med, även det nya efternamnet
  10. Kunden öppnar en gammal bokningsbekräftelse för att jämföra sina kunduppgifter och märker då att efternamnet är bytt även på den gamla bokningen.

Du kan nu även styra om e-postadress ska vara ett krav på dina kunder när de själva bokar tider på bokningssidan. Detta görs på sidan Kunder > Formulär för kunduppgifter

För er som använder Mina Sidor

Kunder som saknar e-postadress och behöver komma åt Mina sidor kan fortfarande använda sitt kundnummer istället för e-postadress för att logga in.

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Uppdaterad rapport för bokningsstatistik

Bokningsrapporten har fått nya uppdateringar med uppdaterad kalender, möjlighet att välja kalendrar och tjänster samt att du kan se statistik om antal bokade platser, antal bokade timmar och antal bokade dagar. Antal inkomna bokningar finns kvar och har fått ett lyft.

Uppdaterad rapport bokningar - ny kalender
Ny kalender
Uppdaterad rapport bokningar visar nu antal bokade platser
Statistik för bokade platser
Uppdaterad rapport bokningar visar nu antal inkomna bokningar
Statistik för inkomna bokningar.
Uppdaterad rapport bokningar visar nu antal bokade timmar
Statistik för bokade timmar.
Uppdaterad rapport bokningar visar nu antal bokade dagar
Statistik med bokade dagar

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Nya rapporter för bokningar, försäljning och skickade SMS

Vi har släppt tre nya rapporter för bokningar, försäljning och skickade SMS.

Meny rapporter för bokningar, försäljning och skickade SMS
Nytt menyalternativ som visar rapporter för bokningar, försäljning och skickade SMS.

Varje rapport har nu en flexibel kalender där man antingen kan välja mellan någon av de förifyllda perioderna eller så kan man välja ett valfritt datumintervall som passar dig bäst för rapporten du är ute efter.

Rapport skapas med kalender
Kalender med flera förifyllda perioder

Här visas två exempel på hur bokningsrapporten och försäljningsrapporten ser ut. De kommer även utökas med listor som kan exporteras om du vill ha siffrorna i t.ex Excel eller CSV-format.

Rapport med bokningar per månad
Rapport med antal bokningar per månad.
Rapport med försäljning per månad
Rapport med försäljning i SEK per månad.

För er som använder vår tilläggstjänst SMS finns nu en rapport som listar alla skickade SMS och totalkostnaden för den valda perioden i kalendern.

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Betala i efterskott för skickade SMS

Nu har vi stöd för att aktivera tilläggstjänsten SMS och debitera dig i efterskott istället för att du ska behöva betala för SMS i förskott. Det är flera som önskat detta för att det är svårt att gissa hur många SMS man beräknas skicka.

Kontakta vår support om du vill börja använda tilläggstjänsten SMS och betala i efterskott så hjälper vi dig att komma igång.

Så här fungerar det:

  1. I början av varje månad tar vi fram underlag från föregående månad och kontrollerar hur många SMS som skickats för bokningsbekräftelser och påminnelser.
  2. Sedan skickar vi en betalningslänk via e-post och talar om hur många SMS som skickats, vilken period det gäller och hur mycket som ska betalas.
  3. När betalningen är genomförd markerar vi alla SMS som skickats under den perioden som betalda och hanterade. Detta uppdateras i SMS-rapporten så du kan se vilka SMS som är betala och inte.

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Stöd för pauser mellan bokade tider

Nu har vi stöd för att lägga in pauser mellan bokade tider i kalendern för att ge dig vila eller tid för förberedelser inför nästkommande bokade tid.

Du kan ställa in pauser på kontonivå, per kalender och per tjänst.
Om du t.ex har ställt in 15 minuters paus mellan bokade tider på kontonivå så kan du välja att överstyra det på en av dina tjänster som kräver mer vila eller kanske ingen vila alls.

Pauser på kontonivå

Pauser på kontonivå

Pauser på kalender

Pauser på kalender

Pauser på tjänster

I detta exempel har tjänsten ingen paus. Om man önskar att inte ha någon paus alls på en tjänst kryssar du i "Använd pauser mellan bokade tider" och anger 0 minuter.

Pauser på tjänster

Så här ser bokningskalendern ut

Paus: 15 minuter
Upprepa tid: Var 30:e minut

Notera att tiden 09:30 och 10:30 inte går att boka på grund att de överlappar pausen för den bokade tiden. Det måste få plats en bokning med paus före och nästkommande bokning får ske först kl 11:00.

Pauser i bokningskalendern

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Stöd för länkar till bokningsvillkor och köpvillkor

Nu har vi stöd för att lägga in länkar till era bokningsvillkor och köpvillkor. De visas i sidfoten och i kassan. Köpvillkoren kommer även skickas med till de betalsätt som kräver det.

Här är ett exempel på hur det kan se ut när två länkar lagts in under Inställningar > Generellt > Villkor:

Länkar till bokningsvillkor och köpvillkor under inställningar

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Nytt betalsätt - Payson Checkout 2.0

Idag vill vi fira att bokningssystemet har fått ett nytt betalsätt som heter Payson Checkout 2.0. Betalsättet gör det möjligt att erbjuda fler betalningsmetoder i en och samma kassa så som kort, Internetbank, Swish och faktura.

Faktura och Swish är inte aktiverade på alla konton utan du måste ansöka om dem för att få använda dem i er kassa.

För att komma igång med Payson Checkout 2.0 behöver du göra följande:

  1. Gå till Inställningar
  2. Generellt
  3. Villkor
  4. Lägg till en webbadress till era köpevillkor. Payson Checkout 2.0 kräver detta.
  5. Spara
  6. Gå sedan till Kassa och betalsätt
  7. Välj betalsättet Payson Checkout 2.0 i listan och klicka på Lägg till
  8. Fyll i alla uppgifter inklusive din e-postadress hos Payson, Agent ID samt API-nyckel. Du hittar dessa uppgifter inne på ditt Paysonkonto under Integration.
  9. Boka365 kommer stödja alla betalningsmetoder i Payson Checkout 2.0 som ingår i avtalet mellan er och Payson.
  10. Spara

Kassan visar Payson Checkout 2.0 och Fakturabetalning

Om du redan använder Payson som betalsätt idag så är det deras gamla betalsätt som heter Checkout 1.0. Du kan använda samma Agent ID och API-nyckel för Checkout 2.0.

Så här ser det ut i kassan när du har satt upp Payson Checkout 2.0 rätt:

Kassan visar Payson Checkout 2.0 och Fakturabetalning

Fortsätt till betalning visar också köpevillkor

Betala med Payson Checkout 2.0

Betalningsmetoder i Payson Checkout 2.0

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Trebarnspappa och kommande nyheten Payson Checkout 2.0

Hej!
Jag heter Kristian och jag är en av dem som driver företaget Boka365 och utvecklar bokningstjänsten med fokus på enkelhet, säkerhet och prestanda.

Under hösten 2022 blev jag trebarnspappa och vilken underbar resa det har varit. Så nu har jag och min fru tre döttrar tillsammans och vi har mer och mer insett vad meningen med livet är.

Det har blivit många skratt men också många sena nätter och mer pusslande för att få ihop familjelivet. Detta har gjort att mindre tid har gått till bokningssystemets utveckling än planerat men vi har ändå lyckats få till en del förbättringar.

En stor del av tiden har gått till att undersöka och ta fram en helt ny design samt undersöka fler betalsätt, varav ett av dem är Payson Checkout 2.0 - ett betalsätt som ägs av Payson som är en del av Svea Bank.

Payson med betalsätt

Med Payson Checkout 2.0 kan dina kunder enkelt välja mellan betalsätten Swish, internetbank, kortbetalning, delbetalning och faktura. Betalsättet är äntligen färdigutvecklat och testas nu ordentligt in-house för att se till att era kunder kan fortsätta boka och betala smidigt.

Payson Checkout 2.0 översikt

Mer information kommer när testningen är klar och vi är redo att släppa Payson Checkout 2.0.

Jag nämnde också att jag har lagt ner en hel del tid under hösten och vintern på att ta fram en ny design av bokningsmotorns administrationspanel och bokningssida med fokus på bättre användarupplevelse både på mobil och dator, lättare att nå de viktigaste funktionerna, erbjuda en förbättrad bokningsöversikt, tydligare gränssnitt och UX och mycket mer. Vi har märkt ett ökat behov av att kunna administrera sina bokningar med mobilen och det tar vi med oss i nya designen.

Det innebär att alla sidor kommer designas om och få ett lyft. Även kommunikationen mellan bokningsverktyget och servrarna kommer få ett bättre och modernare API där vi även har en tanke om att öppna upp API:et för tredjepart.

I samband med planeringen av nya designen har vi gått igenom alla inskickade önskemål och förbättringsförslag för att försöka få igenom så många av dem som möjligt under en rimlig tidsperiod.

Snart kommer värmen och våren tillbaks och vi ser ljust på året 2023.

Med vänliga hälsningar
Kristian, Grundare av Boka365

Problem med saknade formulär (löst)

Vi har nyligen haft problem med att formulären på sida 2 på bokningssidan och i kontrollpanelen inte har dykt upp och det ska nu vara löst. Orsaken var ett tekniskt fel som gjorde att formulären var dolda.

Alla formulär är återställda och inga fält har gått förlorade. Bokningar som gjorts under tiden har inte fått med svaren från formulären.

Ordningen är återställd!

Med vänliga hälsningar
Boka365 teamet

Nu lanserar vi Priskollen

Idag har vi lanserat Priskollen. Med Priskollen kan du ta reda på vad en bokad tid kommer kosta utan att göra en riktig bokning.

Det främsta önskemålet har varit att ha möjlighet att testa sina priser på ett lättare och snabbare sätt för att kontrollera att man inte har lagt in något pris med fel inställningar, bl.a fel tid på dygnet eller fel datumperiod.

Nu är Priskollen bara några få knapptryck bort och där kan du sedan välja vilken tjänst, prisgrupp, antal platser, datum och tid du vill se priset för.

Hur ser Priskollen ut?

Priskollens fönster

Vad hittar man Priskollen?

Var man hittar Priskollen: Tjänster > Priskollen

Du hittar Priskollen på två platser:

  • Menyn > Tjänster > Priskollen
  • Inne på valfri tjänst > Priser > Priskollen

Priskollen kommer ihåg alla uppgifter du sökt med tidigare för att du snabbare ska kunna testa priser upprepade gånger.

Exempel

Priskollen: Exempel för tjänsten Fys och Flås

  1. Första priset är 20 SEK / tim och gäller dygnet runt alla dagar på året
  2. Andra priset är 30 SEK / tim och gäller dygnet runt fr.o.m 1 maj till 31 maj

Resultat för testbokning 1 tim i april:
Börjar: 28 april kl 00:00
Slutar: 28 april kl 01:00
Platser: 1
Pris: 20kr
Priskollen: Resultat för testbokning i april

Resultat för testbokning 1 tim i maj:
Börjar: 1 maj kl 00:00
Slutar: 1 maj kl 01:00
Platser: 1
Pris: 30kr
Priskollen: Resultat för testbokning 1 tim i maj

Resultat för testbokning 2 tim 30 min i maj:
Börjar: 12 maj kl 12:00
Slutar: 12 maj kl 14:30
Platser: 1
Pris: 90kr
Kommentar: Priset gäller per påbörjad timma vilket blir 3 x 30 SEK (pris nr 2)
Priskollen: Resultat för testbokning 2 tim 30 min i maj

Nya villkor för ångerrätt på årsabonnemang

Vi har uppdaterat våra villkor för ångerrätten på våra årsabonnemang för nya kunder.

Alla nya kunder har nu 14 dagars ångerrätt på både månadsabonnemang och årsabonnemang enligt distansavtalslagen. Tidigare gav vi nya kunder 90 dagars ångerrätt på årsabonnemang när vi körde en kampanj under COVID-åren 2020 och 2021.

Nu lanserar vi datumstyrda prisperioder

Igår den 11 april lanserade vi äntligen datumstyrda prisperioder så det blir tillgängligt för alla våra kunder. Tidigare har prisperioderna testats noga som en betaversion av två utvalda kunder och efter god feedback och lyckade tester i skarpt läge väljer vi nu att äntligen lansera prisperioderna för alla.

En datumstyrd prisperiod används till att sätta olika priser på bokningsbara tjänster för olika perioder och datumintervall.

Prisperioder är inte obligatoriska så man kan lämna datumfälten tomma för att priserna ska gälla dygnet runt alla dagar precis som förut.

T.ex är det nu möjligt att ha olika priser för vår-, sommar-, höst- och vintersäsongerna, eller sportlovet, sommarlovet och höstlovet. Det går också att höja eller sänka priserna på några utvalda datum eller veckor på året för att köra kampanjer och locka till sig fler kunder.

Tidigare behövde man ändra priserna löpande inför viktiga datum och veckor men nu kan man alltså lägga in alla priser i förväg och så sköter bokningssystemet resten automatiskt.

Här kommer ett exempel med tre priser för en bokningsbar tjänst vi valt att kalla Flexibla priser:

Översikt över tre flexibla priser för bokningsbar tjänst

Hur det ser ut när man lägger till en datumperiod

Visar hur prisperiod ställs in med slutdatum på pris nr 2

Några prisexempel

  1. Första priset är 300 SEK / 1 tim och gäller dygnet runt alla dagar på året
  2. Andra priset är 60 SEK / 1 tim och gäller dygnet runt fr.o.m 20 april till 30 april
  3. Tredje priset är 20 SEK / 1 tim och gäller dygnet runt fr.o.m 23 april till 24 april

Priserna i exemplet är angivna inklusive moms.

Exempel 1

Boka 2 timmar från 19 april kl 23:00 till 20 april kl 01:00
Prisuträkning: 1 x 300 SEK (pris 1) + 1 x 60 SEK (pris 2)
Summa: 360 SEK inkl. moms

Förklaring: Bokningen matchar både 1 timma i pris nr 1 och 1 timma i pris nr 2 och därför blir summan 300 + 60 SEK. Pris nr 1 saknar datumperiod och matchar därmed tiden 19 april kl 23:00 till 20 april 00:00.

Exempel 2

Boka 4 timmar den 23 april kl 11:00 till 15:00
Prisuträkning: 4 x 20 SEK (pris 3)
Summa: 80 SEK inkl. moms

Förklaring: Bokningen matchar endast datumperioden för pris nr 3. Inga andra priser matchar. Summan blir därför 20 + 20 + 20 + 20 SEK

Det går att använda ännu mer flexibla priser än så här men det kan vi berätta mer om en annan dag.

// Boka365 Teamet

Ny utökad status på bokningar

Vi har idag släppt en ny uppdatering som gör det möjligt att koppla på en utökad status på bokningar för att kategorisera bokningar bättre och göra dem lättare att identifiera i kalendern och bokningsöversikten.

Ett exempel på hur utökad status kan användas är att markera bokningar som anlända, avresta, bortfall p.g.a sjukdom med mera. En utökad status kan färgsättas för att lättare identifiera bokningar. Se några exempel på bilderna nedanför.

Administrera utökad status

Utökad bokningsstatus i inställningar

Markera bokning som Sjukdom

Utökad bokningsstatus på bokning markerad som sjukdom

Bokning med utökad status i bokningsöversikten

Utökad bokningsstatus på bokning i bokningsöversikten

Bokning i kalender färgssätts utifrån ny status

Utökad bokningsstatus på bokning i kalender med annan färg

Nytt fönster för att visa bokning i kalender

Utökad bokningsstatus på bokning inuti kalender med ny layout

// Boka365 Teamet

Driftstörning

Ikväll mellan kl 23:14 - 23:50 pågick en driftstörning som gjorde att det inte gick att komma åt bokningssystemet, varken som inloggad användare eller kund på bokningsportalen.

Driftstörningen är åtgärdad och vi beklagar det inträffade felet.

// Boka365 Teamet

Äntligen stöd för bokningsregler

Igår kväll släppte vi äntligen en av våra mest önskade funktioner att kunna använda så kallade bokningsregler för att styra hur långt före start kunder får boka tider på bokningssidan.

Nu kan ni alltså ställa in på kontot, valfri kalender eller valfri tjänst hur långt innan tiderna får börja bokas och när bokningar ska förhindras.

Det finns två alternativ:

  • Bestäm hur långt innan start tider får börja bokas
  • Bestäm hur långt innan start bokningar ska förhindras

Exempel för bordsbokning med två sittningar

Ni erbjuder bordsbokning med två sittningar varje vardag kl 16:00 och kl 20:00.

Om ni vill förhindra att kunder kan boka för nära inpå sittningarna kan ni ställa in följande:

Tider får bokas fram till: 1 timma före start

Då får första sittningen kl 16:00 inte bokas efter 15:00 och andra sittningen kl 20:00 får inte bokas efter kl 19:00.

Smart va? Och det sköter bokningssystemet helt automatiskt utefter de regler ni ställt in.

Här kan ni läsa mer om hur bokningsreglerna fungerar

Bokningsregler kan ställas in på konto

bokningsregler inställningar på konto 3 dagar
Här markerat i rött är bokningsreglerna ännu inte påslagna på kontonivå

Här ställs 3 dagar in på hela kontot och gäller för bokning av alla tjänster

bokningsregler inställningar på konto 3 dagar
Som exempel kan man ställa in för alla tjänster att de endast får bokas från och med 3 dagar före start. Detta går givetvis att överstyra på kalendrar och tjänster

Bokningsregler kan ställas in per kalender

bokningsregler på kalender 2 dagar
Regler på kalender överstyr regler på kontot. Om 2 dagar ställs in på en kalender gäller den bokningsregeln för samtliga tjänster som tillhör kalendern om tjänsterna i sin tur inte har blivit tilldelade egna bokningsregler.

Bokningsregler kan ställas in per tjänst

bokningsregler på tjänst 1 dag
Regler på tjänst överstyr regler på kalender och kontot. Om 1 dag ställs in på en tjänst kommer det gälla oavsett vad ni har ställt in på kontot eller kalendern när just den tjänsten bokas.

Bokningsregel styr när kommande tider får bokas

exempel på bokningsregler som överstyrs på tjänst
Här ser vi ett exempel på när en tjänst Hundkurs överstyr bokningsreglerna på kalendern och kontot. Här öppnar inte bokningen förrän 1 dag innan kursen startar. Observera att kursen börjar den 15 juli kl 12:00 och bokningen öppnar 14 juli kl 12:00

Schemalagda tider i kalender

bokningsregler styr schemalagda tider i kalender
Här ser vi att schemalagda tider i kalendern för hundkursen tappat ljusstyrkan på färgen för att indikera att tiderna inte går att boka än.

Tid visas som ej bokningsbar utanför tillåtet tidsintervall

bokningsregler styr när tider blir ej bokningsbara
Här ser vi tydligt att en tid i kalendern ännu inte är bokningsbar. Bokningen öppnar inte förrän den 14 juli kl 12:00, 1 dag innan kursens start den 15 juli kl 12:00

Bokningsregler kan även styra tjänster med minimum/maximum bokad tid

bokningsregler styr flexibla starttider i en kalender
I en annan kalender ser vi tydligare hur bokningsreglerna begränsar bokning av vissa tider och tillåter andra tider. I detta exemplet är bokningsregeln inställd på att endast tillåta bokningar några timmar före start.

Kontakta oss gärna om ni är nyfikna eller vill veta mer om bokningsreglerna och hur de kan anpassas för er verksamhet.

// Boka365 Teamet

Förbättrad mobilanpassad kalender

I fredags släppte vi en produktuppdatering för kalendrarna på bokningssidan för att fräscha upp designen och mobilanpassa dem bättre. Nu anpassar sig kalendrarna bättre till skärmstorleken för en bättre upplevelse på mobil, surfplatta och dator.

Vi har även infört en veckokalender och lagt till en extra minikalender för att välja datum snabbare.

Mobilanpassad kalender som visar en dag i taget

mobilanpassad kalender dag

Lista tider som en agenda/program

kalender program agenda

Veckokalender

veckokalender

Veckokalender med schemalagda kommande tider

veckokalender schemalagda tider

Månadskalender

månadskalender

// Boka365 Teamet

Snabbare bokningssida, kommande förbättrad mobilanpassning och bokningsregler

Kalendern laddar snabbare

Idag har vi släppt en produktuppdatering som förbättrar prestandan på bokningssidans kalendrar avsevärt jämfört med tidigare. Vi har optimerat listningen av bokningsbara tider så de presenteras snabbare för kunderna.

Tidigare kunde det ta i genomsnitt mellan 2,5-3 sekunder att lista alla lediga tider för en månad i kalendern på bokningssidan. Efter vår senaste uppdatering är vi nere på 0,3-0,4 sekunder i genomsnitt vilket betyder att det nu går upp mot 9-10 gånger snabbare än innan.

Förbättrad mobilanpassning kommer inom kort

De senaste månaderna har vi jobbat på att lösa buggar och förbättra mobilanpassningen i kalendrarna på bokningssidan. Med den nya kommande mobilanpassade bokningssidan hoppas vi att fler kunder väljer att boka med mobil och enklare hittar lediga tider att boka. Mer om detta kan ni läsa på bloggen när vi släpper produktuppdateringen.

Bokningsregler kommer snart

Först i kön på projekt efter mobilanpassningen nämnd ovan är vår nya funktion vi kallar för bokningsregler.

Vad är en bokningsregel? Jo, en bokningsregel styr hur tätt inpå ankomst/start en tid får bokas.

Till exempel kommer du kunna ställa in att man endast får boka ett träningspass från 2 dagar innan det börjar fram tills dess att det är 10 min kvar till start. Bokningsregeln i detta fallet tillåter då bokning mellan 2 dagar till 10 minuter före start.

Detsamma gäller för till exempel bordsbokning eller hyra av lokaler eller boka kurser, ja det funkar för allt möjligt. Ett exempel kan vara att du erbjuder bordsbokning på nätet och inte vill tillåta webbokningar för tätt inpå ankomst. Om ett bord får bokas för en sittning mellan kl 18-20 kan du förhindra att bokningar görs två timmar innan mellan kl 16-18.

Mer om detta kan ni läsa på bloggen när vi släpper stöd för bokningsregler.

Teknisk förklaring till prestandaförbättringen

Den som är tekniskt kunning tänker kanske att "Det är väl bara att slänga på ett index i databasen så är problemet löst?" Svaret är nej! Om databasen redan är optimerad och databasfrågorna tar någon tusendel av en sekund att köra så är det inte databasen som är problemet.

Lösningen ligger i rätt val av algoritmer med optimistisk tidskomplexitet för att beräkna kollisioner mellan bokade, spärrade och lediga tider i en kalender som har som uppgift att förhindra dubbelbokningar och att alla tider fortsätter att visas rätt.

Tänk dig att lista alla tider från måndag vecka 17 kl 00:00 i 15 min-intervaller till och med söndag vecka 22 kl 23:55 och samtidigt beräkna kollisioner på detta. Tänk även på att bokningssystemet måste ta hänsyn till att olika öppettider kan finnas på olika veckodagar i kalendern.

Tycker du att det låter intressant? Behöver du själv ett bokningssystem och tycker det är för krångligt att bygga ett själv eller underhålla ett bokningssystem från öppen källkod som inte håller måttet? Välkommen att prova vårt bokningssystem Boka365.

// Boka365 Teamet

Avbokningsregler - Låt kunderna själva avboka sina tider

Idag har vi släppt en ny produktuppdatering som gör det möjligt för administratörer att bestämma om kunderna ska få avboka sina tider via Mina sidor och bokningsbekräftelsen.

Avbokning är inte tillåtet direkt utan du som är administratör måste själv gå in i Inställningar > Bokningar > Bokningsregler och slå på funktionen. Ni har två alternativ:

  • Avbokning tillåtet på bokningsbekräftelse
  • Avbokning tillåtet på Mina sidor (endast de som har abonnemanget Professionell och Premium)

Ni kan ställa in hur långt före en bokad tid ni vill tillåta avbokning. Informera gärna era kunder genom att lägga in en text med era avbokningsvillkor. I vårt exempel tillåter vi avbokning fram till 3 timmar före bokad tid. Om kunden bokat 4 mars kl 20:00 får bokningen avbokas fram till kl 17:00 samma dag.

Inställningar för avbokningsregler

Tillåt avbokning med ny inställning via Inställningar > Bokningar > Avbokningsregler

Ni kan själva bestämma hur många minuter, timmar, dagar eller veckor före en bokad tid ni vill tillåta avbokning.

Tillåt avbokning med ny inställning via Inställningar > Bokningar > Avbokningsregler

Avboka från en bokningsbekräftelse

Så här ser det ut för kunderna på deras bokningsbekräftelse om bokningen får avbokas. Observera att avbokning inte är möjligt direkt från bekräftelsemail eller bekräftelse-SMS, utan kunderna måste antingen logga in på Mina sidor eller gå till sin bokningsbekräftelse på bokningssidan.

Tillåt avbokning med ny inställning via Inställningar > Bokningar > Avbokningsregler

Avboka från Mina sidor

När en kund är inloggad på Mina sidor kommer det se ut så här på bokningar som får avbokas. Mina sidor är tillgängligt endast för er med abonnemang Professionell och Premium.

Tillåt avbokning med ny inställning via Inställningar > Bokningar > Avbokningsregler

// Boka365 Teamet

Förbättrad prestanda - Snabbare bokningssida och kontrollpanel

Idag har vi släppt en ny uppdatering med fokus på optimering och prestanda som gör både bokningssidan och kontrollpanelen upp till 8-10x snabbare än tidigare. Det innebär till exempel att era bokningar kommer listas upp till 10 gånger snabbare än tidigare. Om det tidigare tagit 15s för er med många bokningar att lista alla bokningar, tar det nu 1,5-2s.

Detsamma gäller en förbättrad kundupplevelse på bokningssidan när era kunder bokar tider. Sidorna laddar snabbare och ger främst en förbättring för kunder som bokar via mobil eftersom mobilnätet ibland går långsamt med svajig uppkoppling. Då är det viktigt att hemsidor laddar fortare och är "lättare" på nätet att hämta hem.

I samma uppdatering har vi även förbättrat sökning på bokningar i bokningsöversikten på mer information samt gjort det betydligt lättare att söka på bokade datum.

// Boka365 Teamet

Ny inställning för att tillåta dubbelbokning

Bokningssystemet gör det lättare för många att administrera sina bokningar och ta emot bokningar på nätet. En av funktionerna som många vill ha är att bokningssystemet ska skydda dem mot dubbelbokning.

Men ibland händer det att man vill tillåta dubbelbokning och har vi nu gjort möjligt med en ny inställning under Inställningar > Bokningar > Tillåt dubbelbokning. Se bild.

Tillåt dubbelbokning med ny inställning via Inställningar > Bokningar > Tillåt dubbelbokning

Tänk efter en extra gång innan ni väljer att tillåta dubbelbokningar för det kan medföra bekymmer. Om ni märker att det orsakar problem för er rekommenderar vi att ni stänger av funktionen.

// Boka365 Teamet

Kommande produktuppdateringar

Vi är i full gång med arbetet av nya kommande spännande nyheter, däribland Payson Checkout 2.0, förbättrad mobilanpassad kalender på bokningssidan och en del mindre förbättringar som rör priser på tjänster, med mera.

Det som är närmast på gång och snart redo för lansering är möjligheten att tillåta dubbelbokning för kunder med samma e-postadress samt att låta kunderna avboka sin bokning direkt från bokningsbekräftelsen och Mina sidor. Självklart kommer det gå att styra avbokningar med avbokningsregler så ni själva kan bestämma om och när era kunder får avboka sina bokningar.

Håll utkik på bloggen för att ta del av nya produktuppdateringar.

// Boka365 Teamet

SMS-påminnelser släppt

Idag har vi släppt en uppdatering på tilläggstjänsten SMS-utskick som vi skrev om för två veckor sedan. Bokningssystemet kommer nu skicka SMS-påminnelser till era kunder om ni väljer att slå på SMS under inställningar, förutsatt att det finns ett giltigt telefonnummer på kunden i bokningen.

Kontrollera att kundformuläret visar textfältet för mobilnummer under Kunder > Inställningar > Konfigurera ditt formulär > Kryssa i alternativet Mobiltelefon i kolumnen Visa för kunderna.

Aktivera mobilnummer i kundformuläret på bokningssidan

En SMS-påminnelse skickas 1 dag före bokad tid och inom kort kan ni själva välja hur långt innan ni vill skicka en påminnelse, dock ej längre än 14 dagar före den bokade tiden. Kontakta supporten om ni vill ha hjälp att ändra detta.

För att få skicka SMS-utskick och SMS-påminnelser behöver ni fylla på saldot på beställningssidan. Saldot minskar för varje SMS som skickas genom vår SMS-leverantör.

Kom ihåg att slå på SMS under Inställningar > Aviseringar / Meddelanden om ni har köpt SMS

Aktivera SMS-utskick och påminnelser

// Boka365 Teamet

Idag lanserar vi tilläggstjänsten SMS-utskick

Idag har vi lanserat en efterlängtad tilläggstjänst som gör det möjligt att skicka bokningsbekräftelser via SMS. Eftersom det är en tilläggstjänst måste du beställa tjänsten och välja hur många SMS du vill köpa innan du kan börja skicka SMS-bekräftelser.

Ett mejl är lätt att missa så komplettera gärna med SMS som är vårt senaste tillskott. Nå ut till era kunder med bokningsbekräftelser via SMS direkt till kunden. Vi kommer inom kort även släppa stöd för att skicka automatiska bokningspåminnelser via SMS. Med en automatisk påminnelse kan du hjälpa kunden att komma ihåg sin bokade tid innan det är för sent.

Kom igång med SMS-utskick direkt

Du kan börja använda SMS-utskicken genom att följa dessa steg inloggad på ditt konto:

  1. Gå till Beställningsguiden
  2. Gå till rubriken Tilläggstjänster
  3. Välj hur många SMS du vill köpa.
  4. Ange kunduppgifter och granska din beställning
  5. Läs igenom och godkänn köpvillkoren
  6. Genomför köpet
  7. Efter genomfört köp fylls SMS-saldot på med det antal SMS du beställt
  8. Gå sedan till Inställningar > Aviseringar & Meddelanden > SMS för att slå på SMS-funktionen som är av från start. Här kan du även pausa SMS-utskicken om du vill stoppa dem eller ångra ditt köp.

Bokningssystemet debiterar SMS-saldot på ditt konto för varje skickat SMS även om SMS:et inte kan levereras till mottagaren. Detta sker på grund av att vår SMS-operatör tar betalt för samtliga SMS som skickas genom deras system, även om de inte når mottagaren.

Så här aktiverar du SMS-utskick

Stöd för SMS-utskick

  1. Öppna Inställningar
  2. Gå till Aviseringar & Meddelanden
  3. Välj att slå på SMS
  4. Spara

Det finns ett fält där du kan skriva en mall för alla bokningsbekräftelse-SMS. Mallen kan innehålla särskilda nyckelord markerade enligt "%nyckelord%". Med hjälp av dessa nyckelord kan bokningssystemet infoga uppgifter i SMS:et direkt från bokningen.

Mall för bokningsbekräftelse-SMS

Här presenteras ett exempel på hur ett bokningsbekräftelse-SMS kan se ut med följande mall:

Mall:
Hej %FÖRNAMN%,
Du har bokat %TJÄNST% på %BOKADTID% med bokningsnr %BOKNINGSNR%.
Vänligen /Kristian

Exempelbokning:
Hej Kajsa,
Du har bokat Segelskola för nybörjare på fre 27 nov kl 15:00 med bokningsnr 12345
Vänligen /Kristian

Det kommer snart mer

Vi har valt att lansera SMS-funktionen trots att det kvarstår några funktioner. Det är för att ni som väntat ett tag inte ska behöva vänta längre. De kvarstående funktionerna är:

  • Automatiska bokningspåminnelser via SMS och e-post
  • Påminnelse till administratör när SMS-saldo börjar ta slut och när det har tagit slut.
  • SMS-utskick med valfri text till en kund eller grupp med flera kunder.

Information om ångerrätt

Vi tillämpar ångerrätt även för våra tilläggstjänster. Ångerrätten gäller ej på redan utnyttjade SMS. Läs mer om ångerrätten i våra allmänna villkor och hur vi tillämpar den på SMS.

// Boka365 Teamet

Schemalägga bokningstillfällen har blivit tydligare

Vi har gjort det tydligare att schemalägga bokningstillfällen i kalendern genom att göra knappen Schemalägg till det primära valet istället för Boka tid. Klicka på valfritt datum i kalendern för att öppna fönstret för Ny tid.

Välj vilken bokningsbar tjänst som ska schemaläggas, ange start- och sluttid och klicka på Schemalägg. Nu visas tillfället i kalendern på vald tid.

Schemalägga tid blir primärt val i kalender

// Boka365 Teamet

Rabattkoder kan anges för utvalda veckodagar

Idag har vi släppt en uppdatering för rabattkoder som gör det möjligt för administratörer att ange utvalda veckodagar för en rabattkod. Nu kan ni exempelvis lägga in en rabattkod som ger 20% rabatt på helger från och med idag till 31 december.

Här ser ni ett exempel där helger är förvalt i listan:

Veckodagar för rabattkod med förvalda alternativ i lista

Ni kan även anpassa veckodagarna och välja vilka ni vill om några av valen i listan inte passar. Välj då alternativet Anpassad och veckodagarna presenteras med kryssrutor där ni kan kryssa i en eller flera veckodagar som ni vill att er rabattkod ska gälla.

Veckodagar för rabattkod med anpassade dagar

Observera att rabattkoden blir ogiltig alla dagar oavsett vald tidsperiod om ni ställer in att den ska vara Spärrad alla veckodagar.

Lycka till mer era kampanjer!

// Boka365 Teamet

Utökade alternativ för rabattkoder

För två dagar sedan lanserade vi rabattkoder och nu har vi utökat dem med fler alternativ så ni kan skräddarsy era kampanjer bättre.

Här är förbättringarna vi har lanserat:

  • Ställ in att ett visst antal platser krävs som lägst i bokningen för att rabattkoden ska bli giltig.
  • Begränsa hur många gånger en rabattkod får användas i kassan tills den ska anses vara ogiltig.
  • Välj om en rabattkod ska gälla för samtliga bokningsbara tjänster eller endast några utvalda tjänster.

Med dessa nya inställningar kan ni exempelvis lägga in kampanjer som riktar sig till kunder som bokar utvalda behandlingar för minst 2 personer under en begränsad tidsperiod. Se bilden för ett exempel:

Utökade alternativ för rabattkoder

Rabattkoden PROCENT50 som presenteras i bilden har följande inställningar:

  • 50% rabatt så halva beloppet dras av på bokningen i kassan
  • Giltig mellan 25 augusti till och med 17 september
  • Minst 2 platser måste bokas
  • Rabattkoden får inte användas fler än 50 gånger totalt av samtliga kunder
  • Gäller enbart de kunder som bokar tjänsten Behandling

Ni är välkomna att kontakta supporten om ni har några frågor eller funderingar kring rabattkoderna

// Boka365 Teamet

Rabattkoder lanserat

I fredags lanserade vi rabattkoder så nu kan ni som är administratörer erbjuda rabatter åt era kunder när ni kör kampanjer. Kolla på prissidan eller logga in på kontot för att se om rabattkoder ingår i ert abonnemang.

Vi släpper rabattkoderna främst till er med abonnemangen Professionell och Premium men även ni med Standard får testa och utvärdera en rabattkod utan begränsning för att undersöka om det passar er verksamhet. Kontakta gärna supporten om ni behöver hjälp med att uppgradera abonnemanget.

Hur många rabattkoder ingår i mitt abonnemang?

  • Start: Inga
  • Standard: 1st
  • Professionell: 100st
  • Premium: 1000st

Så här kan några exempel på rabattkoder ser ut:

Lista rabattkoder på konto

Rabattkoder kan ställas in med följande uppgifter:

  • Egen eller slumpmässig kod
  • Procentuellt eller fast belopp
  • Giltig period som styr när rabattkoden får användas i kassan

Redigera rabattkod med fast belopp för höstkampanj

Planerat att släppas inom kort:

  • Ange rabattkod vid intern bokning som administratör
  • Begränsa hur många gånger en rabattkod får användas i kassan innan den ska ses som förbrukad och ogiltig
  • Begränsa rabatt till en eller flera utvalda tjänster

Rabattkoder finns aktiverat i vårt konto men hur aktiverar jag dem i kassan?

Rabattkoder måste aktiveras i kassan genom att följa dessa steg:

  1. Öppna Inställningar
  2. Gå till Kassa & betalningsmetoder
  3. Klicka i att rabattkoder ska vara
  4. Spara och nu kommer kassan utökas med en extra textruta för rabattkoder

Inställningar för att slå på/av rabattkoder i kassan

Jag har tänkt köra en sommarkampanj och hur går jag tillväga för att lägga till en rabattkod med begränsad tidsperiod?

Om rabattkoder finns aktiverat i ert abonnemang och om ni inte har nått maxgränsen för antalet rabattkoder gör ni så här:

  1. Öppna sidan Rabatter
  2. Klicka på Lägg till ny
  3. Fyll i uppgifter om rabattkoden som kod, fast eller procentuell rabatt, belopp och tidsperiod
  4. Spara och rabattkoden börjar fungera direkt.

Lägg till ny rabattkod

Hur ser kassan ut för mina kunder när rabattkoder är aktiverat?

Kassan utökas med en ny textruta för att ange valfri rabattkod. Rabatterat belopp presenteras direkt om en kund anger en giltig rabattkod.

Rabattkoder är aktiverat i kassan

Rabattkod har använts i kassan och visar nytt belopp för bokningen

Lycka till med era kampanjer och tveka inte att kontakta supporten om ni behöver hjälp med att sätta upp rabattkoder eller uppgradera ert abonnemang.

Vi önskar er en fortsatt härlig augusti. Glad sommar!

// Boka365 Teamet

Resurser har bytt namn till Tjänster

Nu har vi bytt namn från resurs/resurser till tjänst/tjänster. Tjänster är allt som ska gå att boka och fungerar på precis samma sätt som resurser.

Detta gör vi för att det ska bli lättare och tydligare att förstå upplägget i bokningssystemet för nya och befintliga kunder.

// Boka365 Teamet

Schysstare villkor för ångerrätt

Nu har vi utökat villkoren för ångerrätt vid köp av årsabonnemang om ni ångrar er och vill avsluta tjänsten.

Vi har utökat ångerrätten från 14 dagar till 90 dagar öppet köp. Ångrar du ditt köp inom 90 dagar får du pengarna tillbaks. Nu får ni mer tid att utvärdera bokningssystemet och testa i lugn och ro.

Vid köp av månadsabonnemang erbjuder vi 14 dagar öppet köp.

Vi önskar er en trevlig sommar!

// Boka365 Teamet

Komma igång-lista

Nu har vi gjort det ännu enklare för er som skapar ett demokonto hos oss. Vi har skapat en komma igång-lista som gör det enklare för er att komma igång med bokningssystemet.

Interaktiv komma igång guide

När ni klickar på "Lägg till en kalender" kommer ni direkt till kalendersidan och när kalendern är skapad kommer den få en bock i rutan. Sen kan ni gå vidare till "Lägg till en bokningsbar resurs" o.s.v.

Allt detta för att ni så snabbt som möjligt ska kunna komma igång och ta emot kunder med vårt bokningssystem. Varmt lycka till!

// Boka365 Teamet

Snart kommer rabattkoder

Vi vill meddela våra kunder som önskat rabattkoder att det är på gång och kommer snart i våra abonnemang Standard, Professionell och Premium. Med rabattkoder kommer ni kunna erbjuda rabatt i procent eller med ett fast belopp. Rabattkoden anges i kassan innan bokningen genomförs.

Det kommer finnas begränsningar på hur många rabattkoder som får användas samtidigt i varje abonnemang. Mer om detta på prissidan när rabattkoder är färdigt.

  • Standard: max 1st
  • Professionell: max 25st
  • Premium: Obegränsat

Några planerade funktioner är:

  • Rabatt med fast pris
  • Rabatt i procent
  • Ange egen rabattkod eller att systemet skapar en åt er
  • Ställa in tidsperiod när rabattkoden ska gälla
  • Om en rabattkod ska gälla enbart för bokning av utvalda resurser eller allt utbud
  • Begränsa hur många gånger en rabattkod får användas

Vi kommer meddela på bloggen när rabattkoder är släppt och redo att användas.

// Boka365 Teamet

Gott nytt år! Nu börjar 2020

Vilket år vi har haft och vilket år det kommer bli. Nu går vi in i ett nytt decennium så vi välkomnar 2020 med öppna armar.

Nu erbjuder vi 25% rabatt på årsabonnemang så passa på att prova Boka365 redan idag eller uppgradera ert abonnemang och spara tid och pengar.

Vi på Boka365 vill önska våra kunder och alla er andra ett riktigt gått nytt år. Tjoohoo!

// Boka365 Teamet

Ny uppdatering - Kundinloggning och Mina sidor

Vi är glada över att få presentera kundinloggning på bokningssidan som vår senaste uppdatering i Boka365. Vi erbjuder kundinloggning i abonnemangen Professionell och Premium.

Med kundinloggning får era befintliga kunder möjlighet att boka tid snabbare hos er genom att logga in och boka utan att fylla i sina kunduppgifter. När tiden är bokad syns bokningen på kundens Mina sidor.

Logga in som kund

Kundinloggning - Logga in som kund
Bild 1

Boka tid som ny eller befintlig kund

Kundinloggning - Boka tid som ny eller befintlig kund
Bild 2

Öppna eller stäng kundinloggning

Ni hittar inställningen under Inställningar > Bokningssidan > Kundinloggning > Öppen/Stängd

Kundinloggning - Öppna eller stäng kundinloggning med inställning
Bild 3

Kundens Mina sidor

Låt kunder se sina kunduppgifter, aktuella och tidigare bokningar.

Kundinloggning - Mina sidor
Bild 4

// Boka365 Teamet

Prenumerera på kalendrar och synkronisera till telefon, surfplatta och dator

Igår släppte vi en ny uppdatering som ger er möjlighet att prenumerera på era kalendrar i bokningssystemet. Det betyder att ni nu kan öppna en kalender och klicka på Prenumerera för att synkronisera alla händelser med exempelvis din kalender i telefonen, Google Kalender, Microsoft Outlook, Office365, Apple Calendar, iCalendar m.fl

Nu kan alltså era bokningar och schemalagda händelser visas i er kalender på exempelvis telefonen eller surfplattan. Fortsätt läsa och se om ni kan ta del av funktionen redan idag.

Prenumerera och synkronisera kalendrar

Bild 1: Prenumerera på kalender

Prenumerationen gör det enklare för administratörer att hålla koll på kommande och föregående händelser i kalendrarna på t.ex sin surfplatta eller telefon eftersom kalendern uppdateras automatiskt när ändringar sker.

Hur ofta synkroniseras en kalender?

Boka365 säger åt en extern kalender att en kalender ska synkroniseras/uppdateras minst en gång per timma, men det skiljer sig åt mellan varje tredjepart hur ofta deras kalender faktiskt uppdateras.

Många kalenderprogram väljer själva hur ofta de ska uppdateras, så även om det finns nya ändringar i Boka365 kan det hända att de inte syns i din synkroniserade kalender.

Ett exempel är Google Kalender som uppdateras 1-2 gånger per dygn.

Vilka abonnemang har stöd för kalenderprenumeration?

Det krävs minst abonnemanget Standard för att få använda funktionen.

  • Abonnemanget Standard är begränsad till 1 månad framåt i tiden och 2 veckor bakåt
  • Abonnemangen Professionell och Premium synkroniserar alla kalenderhändelser 2 år framåt och 2 år bakåt i tiden

Spara bokning i kalender

Samtidigt har vi gjort det möjligt för era kunder att spara ner en bokning i deras kalender på datorn, surfplattan eller telefonen. Det fungerar oavsett vilket abonnemang ni har.

Klicka på länken vid bokad tid i bokningsbekräftelsen för att spara ner den bokade tiden i kalendern.

Spara bokning i kalender

Bild 2: Spara bokning i kalender

// Boka365 Teamet

Stöd för återkommande tider i kalender som BETA-version

Idag har vi lanserat en ny efterlängtad uppdatering i kalendern: Återkommande tider! Det kommer underlätta för er hur ni jobbar med schemaläggning och snabbare bokningar av upprepade tider.

Upprepa tider med några få klick

Nu kan ni både schemalägga och boka upprepade tider med bara några få klick:

  • Upprepa tider veckovis
  • Upprepa tider dagligen
  • Upprepa tider med eget intervall, t.ex varannan dag
  • Välja ett slutdatum för upprepningen
  • Boka flera upprepade tider samtidigt
  • Ändra tid för en eller flera tider samtidigt

Vi har valt att släppa uppdateringen som en BETA-version. Det betyder att det saknas viss funktionalitet i dagsläget och att vi rekommenderar att ni först och främst provar återkommande tider i liten skala. Den nya uppdateringen har testats noga och testerna har än så länge fungerat bra.

Begränsningar i BETA-versionen

  • Det går inte att ändra slutdatum för när återkommande tider ska sluta upprepas i en kalender.
  • Det går inte att växla mellan veckovis och daglig upprepning.
  • Det går inte att ändra eget intervall för upprepning.

Håll utkik på bloggen när vi lanserar återkommande tider i skarp version utan begränsningar.

Några exempel på återkommande händelser

Exempel 1: Schemalägg en kurs varje lördag-söndag kl 12-18 till 29 dec 2019.

Exempel 2: Boka en hall varje fredag kl 19-21 till 27 mars 2020.

Exempel 3: Schemalägg yogapass kl 11-12 på måndagar mellan jan-maj 2020

Så här lätt ställer ni in återkommande tider i en kalender

Steg 1: Lägg in ny tid i kalender

Stöd för återkommande tider i kalender

Alternativet "Återkommande tid" är synligt där ni ställer in datum och tid för en kalenderhändelse. Kryssa i rutan så visas fler alternativ.

Steg 2: Välj när tiden ska upprepas

Ställ in hur tid ska upprepas

Exempel: Lägg in tiden 7 dec kl 12:00 till 8 dec kl 13:00 och välj att den ska upprepas veckovis fram till nyårsafton.

Steg 3: Återkommande tider syns i kalendern

Återkommande tider visas i kalender

Steg 4: Återkommande tider visas som vanliga tider på bokningssidan

Återkommande tider visas på bokningssidan

Återkommande tider bokas som vanligt på bokningssidan av era kunder. De ser ingen skillnad på vanliga schemalagda händelser eller återkommande händelser.

Vi hoppas detta ska glädja er!

// Boka365 Teamet

Åtgärdat felaktig statistik för totalt antal bokningar

Statistik över antal bokningar per månad

Vi har upptäckt och åtgärdat ett tekniskt fel i statistiken som visas i kontrollpanelen på startsidan.

Felet var att totalt antal bokningar och avbokningar räknades felaktigt utifrån antal bokade platser istället för enskilda bokningar.

Exempel
Tidigare räknades alltså bokade platser i alla bokningar per månad, så en bokning med 3 platser + en bokning med 2 platser visade 5 bokningar totalt. Nu visas rätt statistik med totalt 2 bokningar enligt exemplet.

Vi beklagar att statistiken har varit missvisande men nu är det löst.

// Boka365 Teamet

Spåra bokningar och köp med statistik till tredjepart

Visste ni att ni kan spåra era bokningar och köp och vidarebefordra statistiken till tredjepart som exempelvis Google Ads (tidigare Google Adwords)?

Det är möjligt tack vare att bokningssystemet har stöd för egen HTML och Javsacript på bokningsbekräftelsen i webbläsaren (ej via bokningsbekräftelsemejlet). Ni kan bl.a lägga in spårningskoder som körs varje gång bokningsbekräftelsen visas och direkt efter att tiden har bokats av kund.

På sidan "Tack för din bokning" körs egen kod endast en gång. Det sker alltså när bokningsbekräftelsen visas för första gången av kund.

Så här ställer du in egna koder på bokningsbekräftelsen:

Steg 1: Gå till Inställningar > Egna skript

Lägg in skript och koder

Steg 2: Spårningskod för "Tack för din bokning"

Egen kod på sidan tack för din bokning

I exemplet ovan loggas endast uppgifter om bokningen till webbläsarens konsol men det går lika bra att ersätta koden med kod från tredjepart, t.ex Google Ads.

Uppgifter som kan spåras i version 1

// API referens i JSON-format 
{
    "version": 1,
    "booking_number": int,
    "status": string,
    "seats": int,
    "reference": string,
    "created_at": string,
    "calendar_event": {
        "starts": string,
        "ends": string
    },
    "calendar": {
        "name": string
    },
    "resource": {
        "name": string
    },
    "customer": {
        "customer_number": int,
        "type": string,
        "firstname": string,
        "lastname": string,
        "email": string,
        "phone_mobile": string
    },
    "order": {
        "total_gross_amount": string,
        "total_net_amount": string,
        "total_vat_amount": string,
        "currency": string,
        "payment_method": string
    }
}

Exempel på användning

<script>
    // Logga till Console
    console.log(
        "Bokningsnummer", reservation.booking_number,
        "Bokade platser", reservation.seats,
        "Kundnr", reservation.customer.customer_number,
        "Totalbelopp", reservation.order.total_gross_amount,
        "Valuta", reservation.order.currency
    );
</script>

Var vänlig observera att egna koder inte körs för inloggade administratörer för att inte registrera falsk statistik för era bokningar.

Kontakta oss gärna om ni vill ha hjälp att ställa in er spårningskod rätt.

// Boka365 Teamet

Schemalägga och boka upprepade tider på gång

Just nu pågår ett projekt för att schemalägga och boka upprepade tider som administratör. Arbetet går som planerat och inom kort kommer vi släppa en uppdatering för att schemalägga upprepade/återkommande tider i en kalender.

Denna produktuppdatering kommer göra det möjligt att t.ex schemalägga kurser varje måndag-tisdag 18:00 till 20:00 flera veckor eller månader framåt i tiden.

Nästa steg blir att boka upprepade tider med några få klick. Då kommer du som administratör snabbt och enkelt kunna boka upp en hel termin eller några veckor framåt.

För er som är nyfikna kan vi berätta att vi även snart kommer ha stöd för att bl.a:

  • Boka flera dagar fritt som kund enligt de regler en administratör ställt in på en bokningsbar resurs
  • Automatiskt skicka SMS-påminnelser till kund inför kommande bokningstillfällen
  • Medlemsinloggning mm

Håll utkik på bloggen så får ni veta direkt när nästa produktuppdateringen släpps.

// Boka365 Teamet

Stöd för flexibla öppettider

Några av våra kunder har efterfrågat mer flexibla öppettider för att kunna sätta olika öppettider på olika datum och inte bara fasta veckodagar.

Nu kan vi med glädje meddela att uppdateringen med stöd för flexibla öppettider äntligen är färdig. Tidigare var det endast möjligt att sätta öppettider per veckodag vilket gjorde det svårt att planera och lägga in öppettider längre fram än en vecka i taget.

Här följer några exempel på öppettider som kan ställas in fr.o.m idag

  • Öppet vardagar (mån-fre) 8-17
  • Lunchstängt vardagar (mån-fre) 12-13
  • 24 september kan ha avvikande öppettider, t.ex öppet 10-14 och lunchstängt 12:30-13:00
  • 27 september kan vara helt stängd

Steg 1: Gå till Öppettider / Tillgänglighet i kalender

Flexibla öppettider - Översikt

Steg 2: Administrera era standardtider och avvikande tider

2019-09-12 Flexibla öppettider kalender

Exempel: Ändra befintlig standardtid

2019-09-12 Ändra standardtid

// Boka365 Teamet

Planerat underhåll och snabbare bokningssystem

I dagarna har vi gjort ett stort underhåll på vår infrastruktur och flyttat våra servrar från Irland till Sverige. Det har gjort bokningssystemet snabbare och det laddar nu nästan dubbelt så snabbt.

I och med flytten har den genomsnittliga responstiden minskat från ca 43-50ms till 24-28ms, alltså nästan en fördubbling i hastighet.

Vi har också fått en ökad säkerhet för våra kunddata eftersom datatrafiken inte längre behöver lämna Sverige när våra svenska kunder bokar tider genom Boka365. Dock kan vi aldrig garantera att datatrafiken stannar inom Sveriges gränser p.g.a hur Internet fungerar.

// Boka365 Teamet

Senaste nytt och boka tider snabbare som administratör

I våras blev Kristian som är VD och systemutvecklare på Boka365 tvåbarnspappa. Stort grattis Kristian! Därför har några av de planerade projekten i vår fått pausas och istället har vi utfört en del underhåll på infrastrukturen och släppt en del mindre uppdateringar för buggfixar mm.

Idag har vi släppt en större uppdatering som gör det möjligt för administratörer att boka tider snabbare direkt i kontrollpanelen. En stor fördel är att tider som bokas inte behöver vara schemalagda från början, utan de kan bokas direkt.

Steg 1: Välj tid

Flexibel bokning utan schemaläggning

Steg 2: Fyll i alla uppgifter

Flexibel bokning - Översikt

En annan nyhet är att du som administratör nu kan boka flera tider samtidigt på en och samma kund. Nu kan du spara mer tid och bli mer effektiv när du bokar flera tider samtidigt.

// Boka365 Teamet

Snart nytt år och fler funktioner nalkas

Snart är det äntligen dags att börja det nya året 2019 och vilket år det kommer bli.

Några nya efterlängtade funktioner som kommer är bland andra: medlemsinloggning på bokningssidan, exportera försäljningsdata till bokföringssystem, återkommande kalenderhändelser, kopiera bokningar till nya tider med flera.

Men redan nu vill vi passa på att informera alla våra kunder att systemet även skickar ut ett bekräftelsemejl till kund när en tid avbokas av en administratör.

Gott nytt år!

// Boka365 Teamet

Prova tjänsten längre än tidigare

Är ni sugna på att prova vårt bokningssystem? Då kan vi glädja er att vi idag ökar demoperioden från 14 dagar till 1 månad.

Från och med idag ger vi alla nya demokunder 30 dagar att prova bokningssystemet gratis utan skyldighet att köpa ett abonnemang. Vi vill att ni ska känna er trygga och få möjlighet att prova bokningssystemet längre.

Värt att nämna är att ni får fortsätta använda bokningsplattformens kontrollpanel även efter att demoperioden förfallit. Ni förlorar inget mödosamt arbete!

När demoperioden förfaller stängs bokningssidan ner som förhindrar åtkomst till bokningskalendern. Ni kan alltså fortsätta lägga in bokningsbara resurser och planera era priser även efter förfallodagen. När ni sedan är redo att kicka igång er verksamhet loggar ni in och beställer ett abonnemang. Bokningssidan blir synligt direkt när vi tagit emot en godkänd och bekräftad betalning.

Så vad väntar ni på? Prova gratis i 30 dagar fr.o.m idag!
Varmt välkomna

// Boka365 Teamet

Ställa in förvalda vyer för kalendrar

I natt släpptes ytterligare en ny funktion som gör det möjligt för er att ställa in vilken vy som ska vara förvald när era kunder besöker bokningssidan. Det finns tre alternativ: Kalender, Lista kommande tider eller Kategorier.

För att komma åt inställningen öppnar ni valfri kalender som administratör och går till redigeringsvyn. Där ser ni nu en helt ny sektion som heter Förvald vy för Bokningssida. Välj vy i listan och spara ändringarna.

Ställ in förvalda vyer för kalendrar

// Boka365 Teamet

Dölja antal lediga platser kvar på en bokningsbar tid i kalender eller lista

Nu har vi gjort det möjligt för er att styra om antal lediga platser kvar ska synas för era kunder på bokningssidan.

Tidigare har alltid lediga platser kvar varit synligt på bokningssidan, men efter att vi fått in feedback från några av våra kunder som efterfrågat att själva kunna styra detta som en inställning har vi beslutat att bygga in den funktionen.

Visa/dölj lediga platser kvar

Så här går ni tillväga för att dölja lediga platser

  1. Inställningar
  2. Generellt
  3. Platser kvar på bokningssidan
  4. Slå av Visa antal lediga platser kvar per bokningstillfälle
  5. Glöm inte spara

// Boka365 Teamet

Uppdaterad bokningssida

I somras lanserade vi en ny uppdaterad bokningssida med ett fräschare utseende, kategoriserade resurser, förenklad bokning, flexibel prissättning och mycket mer. Den senaste uppdateringen släpptes igår kväll och gör det möjligt att visa en kategoriserad lista med bokningsbara resurser, lista kommande tider och se kommande tider direkt i en kalender.

Vi har även fixat en del buggar och gjort det smidigare att boka egna tider som kund. Med priser som nu kan sättas per timma, per schemalagd tid, per person, eller per bokning finns det fler alternativ för er som behöver utökade flexibla priser.

Uppdaterad bokningssida

För er som vill veta mer om de nämnda funktionerna kan ni hålla utkik i bloggen då vi kommer skriva mer om dessa. Vi håller också på att uppdatera vårt hjälpcenter med nya guider och bilder som kommer underlätta mer om ni sitter fast och funderar över någon av funktionerna. Mer om detta på bloggen framöver.

// Boka365 Teamet

Nya dataförordningslagen GDPR träder i kraft idag den 25 maj

Ni har säkert inte missat att den nya dataförordningslagen General Data Protection Regulation (GDPR) träder i kraft idag. Det är en ny europeisk lag som kräver att företag och organisationer måste informera tydligare till sina kunder hur deras personuppgifter behandlas och används.

Som privatpersoner har ni vissa rättigheter, t.ex kan ni kräva att ni ska glömmas bort och raderas helt och hållet från ett dataregister/databas hos ett företag. Ni har även rätt att hämta ut vilka personuppgifter som lagras om er.

Det viktigate ni bör känna till att är att företag måste begränsa användandet av sina kunders personuppgifter och när de inte behövs längre ska de raderas eller anonymiseras så det blir omöjligt att identifiera enskilda personer. Personuppgifterna måste också skyddas och lagras på ett säkert sätt, helst i krypterad form. Ett alternativ är att servrarna och infrastrukturen som omsluter datalagringen säkras upp med välkända, testade och säkra branchstandarder för kryptering och integritetsskydd.

Det finns dock andra lagar som inte slutar gälla som t.ex Bokföringslagen och Diskrimineringslagen. De begränsar företag att personuppgifter måste sparas i en viss tid och inte får raderas eller anonymiseras, trots att en privatperson kräver detta.

Om ni har frågor eller funderingar kring vad GDPR innebär för dig som är företagare eller organisation/förening så bör ni ta kontakt med en jurist eller läsa mer på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Datainspektionen).

Om ni har frågor om hur vi på Boka365 behandlar era personuppgifter får ni gärna läsa våra allmänna villkor samt vår integritetspolicy. Ni är även välkomna att kontakta vår support.

Tänk på att om du vill hämta ut känslig information om dig måste du vara inloggad på ditt konto hos oss av säkerhetsskäl. Vi lämnar inte ut personuppgifter till okända personer eller tredjepart utan ditt medgivande.

// Boka365 Teamet

Vårkänslor och nya produktuppdateringar

Våren och grönskan är på väg i full fart och prognosen den kommande veckan ser ljus ut för västkusten med sol och varmare temperaturer. Vårkänslorna börjar komma mer och mer och därför vill vi även passa på att leverera en del nya produktuppdateringar för att göra er ännu mer nöjda.

Boka flera platser samtidigt

Nu gör vi det möjligt för er att erbjuda bokning av flera platser samtidigt, och det bästa av allt är att priset justeras automatiskt. Just nu anges priser per person och vi kommer inom kort göra det möjligt att använda er utav mer flexibel prissättning. Håll utkik på bloggen!

boka flera platser samtidigt

Ändra antal platser för ett bokningstillfälle

Ibland kan ni behöva ändra totalt antal platser för ett bokningstillfälle i kalendern och nu är det möjligt. Det kan ni ställa in på en kalenderhändelse genom att klicka på valt tillfälle i kalendern.

Nu kan ni alltså välja om platserna ska styras av resursen eller bokningstillfället. Så här kan det se ut:

Ändra antal platser per bokningstillfälle

Uppdaterad statistik

Statistiken på startsidan i kontrollpanelen har uppdaterats och vi har lagt till två nya grafer: Antal avbokningar per månad och totalsumma för inkomna bokningar månad. Nu skiljer vi på betalda bokningar och bokningar som väntar på att bli markerade som betalda av en administratör.

Uppdaterad statistik för bokningar Uppdaterad statistik för försäljning

Hoppas ni får en härlig helg!

// Boka365 Teamet

Nya fält i bokningsformuläret

Idag har vi släppt tre nyheter i bokningsformuläret som gör det möjligt för er att lägga in listrutor, kryssrutor och flervalsknappar. Nu kan ni enkelt ställa frågor till kunderna när de bokar en tid och välja vilka svarsalternativ som får väljas.

Så här ser de nya alternativen ut när ni bygger ert eget bokningsformulär:

nya formulärfält - listrutor, kryssrutor och flervalsknappar

Eget bokningsformulär finns tillgängligt på ert konto om ni har abonnemang Standard, Professionell eller Premium.

// Boka365 Teamet

Stänga av e-postbekräftelser för bokningar till administratören

Idag har vi släppt en ny funktion som låter er som administratörer att själva bestämma om aviseringar för bokningsbekräftelser ska skickas ut via e-post eller inte till er som administratör. Det kan vara lämpligt för er som får många bokningar och vill minska antalet mejl i eran inkorg. Ni kan självklart hålla koll på alla bokningar som inloggad administratör.

Ni hittar funktionen under Inställningar > Aviseringar

Observera att bokningsbekräftelser alltid skickas till kundens angivna e-postadress och går inte att stänga av.

// Boka365 Teamet

Schemalägga portkoder och lösenord på bokningar

Vi har lyssnat på önskemål som har kommit in till oss och kan stolt presentera en ny funktion för våra kunder med abonnemangen Professionell och Premium som gör det möjligt för er att schemalägga koder som PIN-koder, portkoder mm på bokningar.

Detta passar utmärkt för er som vill kunna lämna ut koder direkt på bokningarna under utvalda perioder.

Med ett veckoschema kan ni enkelt lägga in listor med koder som ska gälla för utvalda veckor. När ni får in en bokning för en matchande vecka läggs koden in automatiskt direkt på bokningen utan att ni behöver göra något mer. Boka365 sköter det automatiskt!

Allt ni behöver göra är att:

  1. Kontrollera att ni har rätt abonnemang på ert konto
  2. Gå till Mer > Schemalagda koder
  3. Skapa en ny aktiv veckobaserad lista
  4. Välj vecka
  5. Lägg in kod
  6. Koppla listan till valfri bokningsbar tjänst
  7. Klart

Här är ett exempel

  1. Ni har skapat en veckobaserad lista som heter Portkoder
  2. Listan har schemalagda portkoder för v.32 (kod 123), v.33 (kod 456) och v34 (kod 789)
  3. En kund bokar en tid hos er den 16 augusti 2018
  4. Den bokade tiden matchar portkoden för v.33
  5. Portkoden 456 läggs in på bokningen automatiskt
  6. Ingen ytterligare handpåläggning krävs och ni sparar tid

Om ni har frågor om funktionen är ni välkomna att kontakta oss.

// Boka365 Teamet

Ändrade priser för abonnemang

För att fortsättningsvis kunna erbjuda ett riktigt bra bokningssystem som utvecklas löpande, har högre säkerhet både onsite och offsite och kunna ta emot ett högre antal bokningar än tidigare har vi beslutat att höja våra priser för samtliga abonnemang Start, Standard, Professionell och Premium. Det nya priset gäller för både årsvis och månadsvis betalning och vi fortsätter med vårt årliga erbjudande på 40% rabatt när ni beställer ett årsabonnemang.

Månadsabonnemang är perfekt för er som är osäkra och vill testa på vår bokningstjänst under en kortare tid men längre än vår erjudna demoperiod som i dagsläget är på 14 dagar. När ni sedan är redo att börja använda vår plattform på riktigt rekommenderar vi att ni köper ett årsabonnemang där ni sparar 40% av kostnaden. Ni behöver bara tänka på att betala en gång per år och slipper vara oroliga över att abonnemanget måste förnyas varje månad.

Som vanligt har ni som kund 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Lagen gäller enbart för privatpersoner och vi har valt att utöka köpskyddet även för er företagare så att 14 dagars ångerrätt även gäller för företag.

// Boka365 Teamet

God fortsättning på 2018 och nya uppdateringar

Vi har nyligen släppt fler uppdateringar som bland annat underlättar ändring av bokningar och kunduppgifter samt att vi har lagt in extra validering av formulärdata som kunderna fyller i vid en bokning.

Projektet att förbättra större delar och lägga in fler funktioner fortsätter under 2018 och det går som planerat.

Ha en riktigt god fortsättning på 2018!

// Boka365 Teamet

Sommaren närmar sig

Arbetet med nya plattformen fortsätter och vi har behövt bygga om en del i backend som inte fungerade så bra som vi trodde det skulle göra från början. Det betyder att vi har lärt oss något och nu har vi valt ett annat spår.

Vårt fokus ligger på att plattformen ska vara säker, snabb och responsiv och för att nå detta mål kommer vi behöva fortsätta jobba hårt ett tag till. Trots att vi håller på med det stora ombyggnadsarbetet så har vi kunnat jobba på en funktion för att kunna låsa datum från att ta emot bokningar.

För att nå funktionen loggar du in i kontrollpanelen, öppnar kalendern och öppnar den kalenderhändelse du vill låsa.

Vi önskar alla en härlig sommar och passar på att önska alla en glad midsommar på fredag.

// Boka365 Teamet

Kommande nyheter på gång i nya plattformen

Arbetet med nya plattformen går bra och vi har bl.a gjort det enklare för dig som ny kund att komma igång med ditt bokningssystem.

Några av våra kommande nyheter är följande

  • Kom-igång guide för att snabbare komma igång med ditt bokningssystem
  • Välja antal personer som ska bokas
  • Bokningsregler
  • Utökat formulär

Vår nya plattform är fortfarande under utveckling och är alltså inte lanserad ännu. Vi brinner verkligen för detta och ser fram emot de fördelar och förbättringar som kommer med lanseringen. Än så länge har vi inget releasedatum men vi kommer fortsätta skriva om plattformen här på bloggen så håll utkik.

// Boka365 Teamet

Ny plattform med efterlängtade funktioner är under utveckling

Vi har fått in en del positiva förbättringsförslag om att ni dels vill kunna lägga in bokningsregler för att förhindra bokningar för tätt inpå en starttid och dels utöka formuläret med fler inställningar m.m. Detta har vi börjat utveckla och tanken är att det kommer finnas tillgängligt i vår kommande nya plattform som är under utveckling.

Den nya plattformen innebär helt enkelt att bokningssystemet förändras på en del ställen till det bättre för att vi ska kunna få in bl.a funktioner som kommit som feedback från er kunder och andra viktiga funktioner vi har i vår interna roadmap.

Ny plattform = Ny menystruktur + Förändrad design. Givetvis kommer bokningsfunktionen fungera precis som tidigare.

Vi kommer återkomma med information på bloggen om plattformen och hur arbetet går.

// Boka365 Teamet

Stöd för skript och spårningskoder

Nu är det möjligt för er att lägga in skript och spårningskoder i sidhuvudet på hela bokningsportalen samt skript som ska köras när bokningar bekräftas.

Du hittar inställningen via Inställningar > Egna skript när du är inloggad.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Högre säkerhet i hela bokningstjänsten med SSL (HTTPS)

Vi strävar hela tiden efter att erbjuda ett säkert bokningssystem och därför har vi nu äntligen skaffat ett SSL certifikat för att skydda och kryptera trafiken till och från våra servrar när era kunder använder bokningsportalen eller när ni själva loggar in för att administrera era bokningar.

Krypteringen liknar den som många svenska banker använder för att säkerställa er och deras identitet för att förhindra att känslig information når obehöriga personer eller datasystem.

I korthet fungerar SSL så här när en av era kunder bokar en tid:

  1. Er kund besöker er bokningsportal med https:// i början av webbadressen.
  2. Deras dator krypterar sedan informationen som skickas till bokningssystemet så den skyddas mot obehöriga.
  3. Kunden kan boka tider och fylla i sina personuppgifter utan att någon kan tjuvtitta på Internet.
  4. När bokningen är klar sparas den på våra servrar och kopplas till ert administratörskonto.

Med SSL blir säkerheten i bokningstjänsten och er bokningsportal ännu högre än vad den var tidigare och både ni och era kunder kan känna er tryggare.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Ta olika betalt för privatpersoner och företag

Tidigare kunde ni ange ett pris exklusive moms som anpassade sig automatiskt för privatpersoner och företag men nu har ni möjlighet att lägga in ett pris för privatpersoner och ett annat pris för företag.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Tidbokning för företagskunder

Nu är tidbokningen anpassad för att även företagskunder ska få rätt pris och uppgifter när tider bokas.

Priser visas exklusive moms för företagskunderoch inklusive moms för privatpersoner.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Boka24 blir Boka365

Företaget har bytt namn från Boka24 till Boka365 och nu är hemsidan och tjänsten äntligen uppdaterade med den nya informationen.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Utökade bokningsbekräftelser

Nu är det möjligt att lägga in mer information och text som ska synas på era bokningsbekräftelser.

Ni kan nu välja att olika texter ska visas beroende på om bokningen är bekräftad eller ej, bekräftad och betald, eller på alla bokningar oavsett status.

Vi har även gjort att all information om den bokade kalendern och tjänsten/resursen syns direkt på bokningsbekräftelsen.

Allt för att göra det lättare för era kunder att komma åt viktig information.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Ta betalt med Payson (Kort / Internetbank / PaysonFaktura / Wywallet)

Arbetet med att integrera Payson är äntligen färdigt så nu kan ni erbjuda ännu fler betalsätt för era kunder som bokar tid hos er.

Payson AB är ett svenskregistrerat bolag och erbjuder betalning via kort (Visa / MasterCard), Internetbank, PaysonFaktura och Wywallet. Det gör det ännu enklare för er att ta betalt med en svensk betaltjänst.

Ansök om ett företagskonto hos Payson och ange sedan era uppgifter i ert konto hos oss för att aktivera betalsättet.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Arbete påbörjat med nytt API

Vi har påbörjat arbetet med att designa och bygga ett nytt API för tjänsten.

I början kommer det endast vara tillgängligt internt men målet är så småningom att det ska bli tillgängligt för allmänheten efter att det har testkörts väl genomgående.

Vi vet inte exakt hur lång tid det kommer ta att bygga detta nya API men vi utlovar bättre prestanda och högre säkerhet för alla kunder och slutkunder när det är klart.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Paypal är vårt senaste betalsätt för direktbetalningar

Nu kan vi erbjuda er möjligheten att ta betalt för era bokningar med internationella Paypal.

Ta betalt direkt med kort (Visa / MasterCard) eller Paypalkonto för att få en bekräftad och betald bokning så snabbt som möjligt.

Lycka till!

Hälsningar
Boka365 Teamet

Kalender lanseras på bokningssidan

På era bokningssidor är det nu möjligt att använda en kalender som komplement till era listor med bokningsbara datum.

Kontakta supporten om ni har några frågor eller funderingar kring hur den fungerar.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Vad ni kan göra med vår bokningstjänst

Hej på er!

Om ni läser detta kanske ni undrar vad Boka24 är för något och vad ni kan göra med vår bokningstjänst? Här ska vi kortfattat förklara för er hur det fungerar.

  1. Skapa ett konto
  2. Namnge en kalender
  3. Lägg in bokningsbara tjänster/resurser
  4. Välj vilka datum och tider som ska vara bokningsbara
  5. Dela länken till er personliga bokningssida på er hemsida
  6. Börja ta emot onlinebokningar
  7. Spara tid och pengar
  8. Uppgradera till betalabonnemang när du vill efter 14 dagar

Det är gratis att prova bokningstjänsten i 14 dagar. När provtiden går ut behöver ni göra ett aktivt val och beställa något av våra abonnemang om ni är intresserade av att fortsätta.

Observera att ni inte behöva registrera några betaluppgifter för att prova tjänsten.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Välkomna till Boka24
— en tidbokningstjänst online anpassad för privatpersoner, föreningar och företag —

Vi är ett företag som erbjuder er möjligheten att skapa ett tidbokningssystem online snabbt och enkelt så ni kan ta emot bokningar på Internet via dator, mobil och surfplatta.

Mycket händer just nu och det är flera funktioner som är på väg att lanseras under sommaren och hösten. Men redan nu kan ni lägga in tjänster och resurser som ska tidbokas.

Läs mer om oss och vårt tidbokningssystem för att komma igång

Vi hälsar er hjärtligt välkomna att prova bokningstjänsten gratis i 14 dagar om ni är sugna på att se vad vi har att erbjuda.

Hälsningar
Boka365 Teamet